Wist je dat bloemenkwekerijen ook boerenbedrijven zijn? In deze activiteit gaan we experimenteren met bloemen.
De kinderen gaan witte bloemen kleur geven door ze in water met kleurstof te zetten.
Bekijk vooraf eerst het voorbeeld filmpje, zodat je zelf alvast een beeld hebt van wat je kunt verwachten. Kijk dit filmpje niet vooraf van de activiteit met de kinderen, want dat haalt het verrassingseffect weg.
Leg alle benodigde materialen klaar. Zorg dat je op de dag van de activiteit verse witte bloemen in huis hebt. Het is leuk om verschillende soorten bloemen en verschillende kleuren crepepapier/kleurstof te halen, zodat de kinderen het effect onderling kunnen vergelijken. Wanneer je voor rozen hebt gekozen haal je vooraf de doornen van de steel af!
Begin met vragen wat voor soorten boerenbedrijven de kinderen kennen. Noemen ze de bloemenkweker er ook bij? Bekijk vervolgens samen de bloemen die jij hebt klaar liggen. Kennen ze deze bloemen? Ze zijn wel een beetje saai, al die witte bloemen bij elkaar. Laten we kijken of we ze een kleurtje kunnen geven door wat kleurstof in hun water te doen. Denken de kinderen dat dit zal gaan lukken?
Jullie beginnen met de potjes met water te vullen. Laat de kinderen vervolgens een kleur crêpepapier kiezen en dit in de potjes met water doen. Ze kunnen voorzichtig roeren met een stokje, zodat het water goed de kleur uit het crêpepapier op kan nemen. Zorg dat het water in het potje een mooie diepe kleur krijgt. Als het water goed gekleurd is haal je het crêpepapier uit de potjes. Doe dit liever zelf, want het levert al gauw gespetter op!
Wanneer je met voedingskleurstof werkt kunnen de kinderen steeds een aantal druppels kleurstof toevoegen en dan even roeren, tot het water voldoende kleur heeft.
Je kunt nu samen met de kinderen de bloemen voorbereiden. Alle blaadjes moeten van de steel gehaald worden, dit kunnen de kinderen doen. Vervolgens moet de steel schuin worden afgesneden en moet de steel onderaan zo’n 10 cm in tweeën gesneden worden. Zo kan de bloem veel water opnemen. Leg dit ook uit aan de kinderen. Dit snijden doe jij zelf!
Nu kunnen de bloemen in het water. Je kunt in ieder potje 1 of twee bloemen zetten. Zet de potjes op een veilige plek, waar ze niet omgestoten kunnen worden, maar waar ze wel goed te zien zijn. Als alle bloemen in een potje staan moeten ze een tijd rustig blijven staan. Wat denken dat er gaat gebeuren? En waarom?
Na een paar uur kun je samen weer even bij de bloemen gaan kijken. Zie je al verschil? Vooral aan de uiteinden kun je misschien al kleine vlekjes zien. Maar meestal kun je het echte effect pas zien na ongeveer een dag.
Bekijk de volgende dag alle bloemen met de kinderen. Wat is er gebeurd? Zit er verschil tussen de verschillende kleuren? Is de ene kleur beter te zien dan de andere? Is er verschil tussen de bloemen? Is bij de ene soort bloemen de kleur beter te zien dan bij de ander? Bij sommige bloemen kun je waarschijnlijk de nerven ineens goed kunnen zien waar de kleurstof doorheen loopt bij andere zal de kleur vooral aan het uiteinde van het bloemblaadje te zien zijn. Hoe komt het dat de kleur in de witte bloemblaadjes te zien is denk je?
Vertel de kinderen dat ook bloemen voedsel en water nodig hebben, anders gaan ze dood. Normaal halen ze dit met hun wortels uit de grond. In een vaas met bloemen halen ze dat direct uit het water. In de steel lopen allemaal kanaaltjes die het water naar de bloem brengen. In de bloemblaadjes verdampt dit water weer, maar de kleurstof (en de voedingsstoffen) blijven achter en worden zichtbaar in de bloemblaadjes. Daarom snijden we van de bloemstelen altijd een stukje af voor ze in een vaas gezet worden.
Laat de bloemen een paar dagen staan en bekijk ze elke dag even samen met de kinderen. Is er weer wat veranderd misschien? Bij het kijken naar de bloemblaadjes praat je over wat je ziet. Waarom denken ze dat dit is gebeurd? Welke verschillen zien ze tussen de bloemen? Hoe zou dat komen denken ze?
Bij sommige bloemen zoals de tulp kun je de steel makkelijk in de lengte in tweeën verdelen. Snijd deze van onderaf een eind in, maar zorg dat de bloem er wel goed aan blijft zitten. De ene helft van de steel zet je in het ene potje en de andere helft van de steel in het andere potje. Zo krijg je een regenboog bloem in 2 kleuren!! De bloem zelf kan je daarbij eventueel ondersteunen door een satéprikker onder in de bloem te prikken waar de bloem op kan rusten. Die wordt namelijk snel topzwaar.
Om de zuigende werking van een bloem nog meer te laten zien kan je van één bloem de onderkant niet afsnijden. Zorg dat deze ook al een tijdje uit het water is zodat de onderkant al redelijk verdroogd is. Je ontneemt de bloem zo de kans het water uit het water op te zuigen. Zien de kinderen een verschil in levensduur van de bloem? Daarom snijden we altijd de onderkant van de bloemen af (bij voorkeur schuin voor een grotere ‘wond’) om de bloemen zo lang mogelijk mooi te houden.
Als je de gelegenheid hebt om een uitstapje naar een bloemenkweker of de bollenvelden te maken is dit dé gelegenheid!
Zorg dat de potjes niet te snel kunnen omvallen en dat de kinderen er goed bij kunnen. De kinderen moeten het crêpepapier of de kleurstof er makkelijk in kunnen doen. Geef ook duidelijke instructie dat ze rustig moeten roeren: sneller helpt niet en het potje kan alleen maar omvallen en dan heb je niets.
Trek de kinderen schorten aan en gebruik eventueel handschoenen om kleding en handen te beschermen tegen de kleurstof.
Je voert deze activiteit binnen uit aan een tafel.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen worden uitgedaagd om na te denken over oorzaak en gevolg en leren meer over de anatomie van bloemen.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz