De 7 Spelgebieden

Binnen elk thema van Bso in Bloei komen 7 spelgebieden aan bod.

Deze spelgebieden zijn gekozen omdat je hiermee een heel rijk activiteitenaanbod kunt bieden, waarbij de kinderen op zoveel mogelijk verschillende manieren worden aangesproken en geprikkeld.

Maak de kunstenaar in de kinderen wakker. Ze mogen schilderen, tekenen, beeldhouwen, houtbewerken, fotograferen, filmen en nog veel meer! Dit wordt ook wel ‘beeldende’ kunst genoemd omdat je er met je ogen naar kijkt. Kunstenaars maken dingen om te laten zien wat ze denken, meemaken, voelen en zien. Dat kan kunstwerken opleveren die leuk zijn om naar te kijken omdat ze mooi of grappig zijn, maar ook kunstwerken die je aan het denken zetten. Werk regelmatig met nieuwe materialen of met restmaterialen om kinderen nieuwe ervaringen te laten opdoen. Geef kinderen de vrijheid om naar eigen idee kunst te creëren en door middel van kunst hun gevoelens en ervaringen uit te drukken

Hang voor kinderen bijvoorbeeld plaatjes op van de Eiffeltoren of bekende schilderijen en laat hen geïnspireerd hierop hun eigen versie maken. Ook is het geweldig om zelf kleren te ontwerpen en te maken. Op pinterest vind je genoeg ideeën!

There’s no business like Showbusiness! Muziek en theater zijn erg belangrijk. Kinderen leren zichzelf creatief te uiten en uit hun schulp te kruipen. Door verschillende rollen aan te nemen leren ze ook zichzelf te verplaatsen in een ander en werken ze aan hun sociale vaardigheden. Door te oefenen met muziek en theater kunnen de kinderen hun creativiteit en verbeelding de vrije loop laten en leren ze ‘out of the box’ denken.

Muziek en theater activiteiten voor de jongste kinderen kunnen heel klein zijn, bijvoorbeeld verschillende beroepen uitbeelden of muziek maken zonder instrumenten. Voor de wat oudere kinderen kun je een playbackshow doen op de groep of echt uitpakken door een voorstelling of een lipdub in elkaar te zetten. De jongere kinderen kunnen hier dan weer aan mee doen. En speel jij of een van de ouders een muziekinstrument? Deel dit met de kinderen via een interactieve workshop!

Taal, kennis, tradities, ambachten, wetenschap, godsdienst, filosofie, architectuur, geschiedenis, eetgewoonten, waarden en normen... er gebeurt van alles in de stad waar je woont, ons land en de wereld.

Elke land heeft zijn eigen verhaal. Het is belangrijk dat kinderen kennismaken met hun eigen en andere gewoonten en culturen. Cultuuroverdracht is van groot belang voor ieders betrokkenheid bij de samenleving. Een aantal competenties die kinderen ontwikkelen door cultuurbeleving: onderzoekend vermogen, leren openstaan staan en kijken, onderzoeken en toepassen, analyseren, interpreteren en waarderen. Daarnaast is het belangrijk om bij kinderen bewust te maken van hun eigen mogelijkheid een steentje bij te dragen aan de zorg voor hun hun stad, land en de wereld.

Je kunt bij dit spelgebied denken aan activiteiten die typerend zijn voor jouw woonplaats. Je kunt ook aansluiten op kansen die zich voordoen in de maatschappij. Laat de oudste kinderen bijvoorbeeld tijdens de verkiezingstijd zelf een partij vormen met een programma voor de BSO. Ze kunnen dan campagne voeren en stemmen proberen te krijgen van de jongere kinderen. Je kunt natuurlijk ook aansluiten bij de culturen van kinderen met een migratieachtergrond op de groep. Laat ze wat vertellen over waar ze vandaan komen of maak met de groep een typisch gerecht of doe een typische activiteit van hun cultuur. Of bedenk samen met de kinderen een vrijwilligersactiviteit die ze met hun BSO groep kunnen doen. Schenk bijvoorbeeld eens koffie in het verzorginghuis of zamel geld in voor het goede doel (bijvoorbeeld met Serious Request).

Natuur beleef je buiten! Dat kan altijd en overal. Ja, ook midden in een woonwijk… op een stenen plein… op een regendag… Buiten zijn en de natuur beleven is goed voor kinderen. Het stimuleert bewegen, het vergemakkelijkt sociale contacten, het herstelt stress en aandachtsmoeheid, het heeft een positieve invloed op de creativiteit van kinderen en op hun persoonlijke ontwikkeling. Bovendien maakt het dat ze, later als volwassenen, de natuur ook meer waarderen en zorgvuldiger omgaan met hun leefomgeving.

Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om te spelen en buiten te zijn. Ze kunnen zo lekker een frisse neus halen en er is volop ruimte om lekker te bewegen en lawaai te maken. Daarnaast kunnen ze van de natuur ook veel leren. Veel kinderen vergeten wel eens dat ook wij mensen deel uitmaken van de natuur. Wat is onze rol hierin bijvoorbeeld? De kinderen kunnen door te ontdekken, te zien en te experimenteren beter begrip krijgen van bepaalde natuurverschijnselen en kunnen handige weetjes opdoen over eigenschappen en eetbaarheid van verschillende planten. Ook is er elk seizoen wel iets nieuws te zien en te beleven. Uit onderzoek is tevens gebleken dat kinderen die veel in de natuur zijn minder stress hebben, zich beter kunnen concentreren en minder vaak ziek zijn. Kortom: buiten zijn is hartstikke gezond!

Voor natuurbeleving heb je niet veel spullen nodig en je hoeft ook niet perse naar het bos of boerderij. In een hoopje bladeren op de buitenspeelplaats, onder een omgekeerde stoeptegel of rondom dakpannen is ook al veel te zien. Mieren, spinnen, pissebedden, misschien wel een egeltje. Je kunt een insectenzuiger (bekertje met twee rietjes waarmee je een beestje kunt opzuigen om hem eens goed te bekijken) maken met kinderen en kijken of je er een pissebed mee kunt vangen. Of je laat kinderen vragen stellen: Waar woont die pissebed eigenlijk? Wat eet hij? Heeft hij een vader en een moeder? Hoeveel poten heeft hij?

Een loep om het beestje eens goed te bekijken is alles wat je nodig hebt. En heb je een park in de buurt? Dan is dat ook een perfecte plek om van alles te ontdekken.

Met de wat oudere kinderen kun je je ook eens bezig houden met het weer. Maak bijvoorbeeld een poster waarop je elke dag samen het weer voorspelt. En weet je eigenlijk hoe wolken ontstaan? Heb je wel eens op een zonnige middag op je rug in het gras wolken gekeken en ontdekt welke grappige dieren of figuren je in de wolken ziet? Beleef de natuur!

Voeding is onze brandstof en daarom erg belangrijk. Maar het is ook een gevoelig onderwerp. Veel kinderen zijn tegenwoordig te dik omdat ze teveel snoepen en te weinig bewegen. Door samen te bakken en te koken leren kinderen recepten te volgen, ingrediënten af te meten en te wegen. Ze maken ook kennis met verschillende geuren en smaken. Door ze gezonde alternatieven aan te bieden, bijvoorbeeld koekjes met banaan en havermout in plaats van suiker en witmeel, biedt je ze handvatten om op een leuke manier een gezonde levensstijl aan te houden.

We maken van voeding een belevenis. Kinderen helpen mee, we laten hen zien waar voeding vandaan komt, stellen een menu samen en laten kinderen meekoken.
Je kunt bij dit spelgebied denken aan samen verschillende gerechtjes maken, of een moestuin planten. Je kunt ook denken aan activiteiten als langs een boer of molen gaan of zelf fruit te plukken of koeien te melken. Zo leren de kinderen ook nog eens waar hun eten vandaan komt. Met de wat oudere kinderen kun je ook hele nieuwe gerechten of gezonde alternatieven bedenken voor hun favoriete snacks. Zo leren de kinderen verschillende smaakcombinaties te maken, wat lekker smaakt bij elkaar en wat juist niet en welke voedingsmiddelen goed voor je zijn en welke niet.

Kinderen leren door doen en uitproberen. Proefjes doen of experimenteren is hierbij belangrijk, omdat de kinderen zo hun omgeving en de mechanismen achter alledaagse dingen leren te begrijpen. Ze ruiken, horen, voelen en zien hoe de wereld werkt. Zo leren ze onderzoek te doen naar materialen en natuurkundige verschijnselen als licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. Prikkel kinderen om te onderzoeken en te experimenteren.

Je kunt met de jongste kinderen verschillende proefjes doen, waardoor je de wetenschap achter bepaalde alledaagse dingen of verschijnselen te weten komt. Hoe komt het bijvoorbeeld dat er prik zit in frisdrank? Of wat gebeurt er als je olie met water probeert te mengen. Hoe komt dat? Met de wat oudere kinderen kun je ook denken aan techniekactiviteiten, bijvoorbeeld aan de slag gaan met hout en gereedschap. Maak in de lente bijvoorbeeld vogelhuisjes of bouw met de kinderen iets moois voor op de groep, plak eens een fietsband of haal oude apparaten uit elkaar! Misschien zijn er handige opa’s die het leuk vinden om mee te klussen?

Lekker rennen, springen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan. Op school is er vaak (te) weinig tijd om lekker te bewegen en buiten te spelen. En dat terwijl bewegen hartstikke leuk en gezond is! Daarnaast krijgen kinderen er ook nog eens zelfvertrouwen van, ze leren samenwerken en omgaan met winnen en verliezen.  

 

Tijdens spel krijgen kinderen verschillende rollen, waaronder misschien ook een keer een rol die ze in eerste instantie niet zelf zouden kiezen. Er worden spelregels afgesproken die ook nageleefd moeten worden, ze houden rekening met elkaar en letten op elkaars veiligheid. Oudere kinderen kunnen de jongere kinderen (of kinderen die ergens minder goed in zijn) helpen. Ze leren elkaars vermogen respecteren en ontdekken wat ze zelf allemaal wel niet kunnen. Kortom, enorm veel leerervaringen terwijl ze vooral veel plezier hebben! 

 

Houdt de activiteiten voor de jongste kinderen wat eenvoudiger en overzichtelijker, met duidelijke  en eenvoudige spelregels. Voor de oudere kinderen kun je de activiteiten al wat ingewikkelder maken, je kunt hen uitdagen door eens een hele nieuwe sport uit te proberen. Ken je iemand die de kinderen bijvoorbeeld Tai Chi kan leren? Misschien wel een van de ouders? Ze kunnen misschien ook zelf wel eens een spel begeleiden, daar komen hele nieuwe vaardigheden bij kijken. En vergeet niet de kinderen zelf activiteiten te laten verzinnen, voor te bereiden en te presenteren!