In een restaurant staat de menukaart vol met uiteenlopende gerechten. Wat vind jij lekker of juist vies?
De kinderen zijn een restaurantcriticus in deze activiteit. Ze mogen verschillende hapjes proeven en beoordelen.
Bedenk van te voren hoeveel hapjes de kinderen gaan beoordelen en welke hapjes dit worden. Houd het simpel. Denk bijvoorbeeld aan komkommerschijfjes met roomkaas of hummus erop, spiesjes met mozzarella bolletjes en tomaat, poffertjes met aardbei of een toastje met verschillende soorten beleg. Haal alle benodigde ingrediënten in huis.
Op de dag van de activiteit zorg je voor een gedekte tafel en leuke setting om de restaurantcriticus in te ontvangen. Dan maak je de hapjes klaar. Maak voor elk hapje een apart bordje met voldoende voor ieder kind. Daarnaast print je voor ieder kind een beoordelingsformulier uit (zie de bijlage).
Vraag de kinderen als eerst of zij weten wat een restaurantcriticus is? Een restaurantcriticus is iemand die naar verschillende restaurants gaat en daar opbouwende positieve en negatieve kritiek geeft op het eten, de bediening en sfeer in een restaurant. Vaak schrijven zij hier een stukje over op een website of in de krant. Het geschreven stuk kan ervoor zorgen dat jouw restaurant bekend wordt en mensen sneller bij jou komen eten, omdat zij zien dat het eten heel goed is. Het is dan ook een belangrijk moment als de restaurantcriticus langs komt!
Vertel dat de kinderen vandaag ook een restaurantcriticus mogen zijn. Ontvang de kinderen in het ‘bso restaurant’ en laat ze plaatsnemen aan de gedekte tafel.
Vertel de kinderen dat jij een aantal hapjes hebt gemaakt die de kinderen één voor één mogen proeven en beoordelen op het formulier. Ze mogen voor ieder hapje opschrijven welke smaken ze hebben geproefd en in ‘aantal sterren’ uitdrukken hoe lekker zij het hapje vonden. Leg uit hoe echte restaurantcriticus proeft; neem kleine hapjes, laat de smaken goed door je mond gaan en slik het dan pas door. Wanneer je het niet lekker vind mag je het netjes met een servetje uit je mond halen.
Het is de bedoeling dat de kinderen hierbij hun eigen mening vormen en elkaar niet beïnvloeden.
Nadat alle hapjes geproefd en gescoord zijn ga je samen met de kinderen de ervaringen evalueren aan de hand van de formulieren. Bespreek per hapje welke smaken de kinderen hebben geproefd en of ze het wel/niet lekker vonden. Vond iedereen dezelfde hapjes lekker of vies? Waarom wel / niet?
Je kunt ervoor kiezen om een aantal kinderen te betrekken bij de voorbereiding van de hapjes. Het is in dat geval wel extra belangrijk dat je aandacht besteed aan hoe je verwacht dat de kinderen zich gedragen tijdens het proeven en beoordelen van de hapjes. Ze dienen enkel de smaak van het hapje te beoordelen en niet elkaar of de manier waarop een ander iets gemaakt heeft. Wanneer je iets niet lekker vindt dien je dat ook op een respectvolle manier te vertellen. Het is niet de bedoeling dat ze het eten met veel kabaal en expressie uitspugen om een statement te maken.
Je kunt deze activiteit uitbreiden door de kinderen andere rollen toe te voegen aan de activiteit. De kinderen kunnen de kok zijn van het restaurant of bijvoorbeeld in de bediening werken.
Tijdens deze activiteit is het belangrijk dat alle kinderen de mogelijkheid krijgen om hun eigen mening te vormen. Zorg er dan ook voor dat de kinderen niet de kans krijgen om elkaar te beïnvloeden.
Er zijn kinderen die het lastig of eng vinden om iets te proeven dat zie niet kennen. Stimuleer ze om toch een hapje te nemen en iets nieuws te ervaren. Maar als kinderen echt niet willen proeven, dat hoeft dat natuurlijk ook niet. Zorg er daarom voor dat er een paar ‘laagdrempelige’ hapjes tussen zitten, zoals bijv. een poffertje met jam, zodat deze kinderen in ieder geval met sommige hapjes mee kunnen doen.
Je voert deze activiteit binnen uit.
De kinderen leren wat het werk van een restaurantcriticus inhoud. Daarnaast moeten zij smaken herkennen en labelen.
De kinderen worden uitgedaagd om nieuwe dingen te proeven, om onder woorden te brengen wat zij wel en niet lekker vinden en om hun mening geven.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz