Deze kruiwagenrace kan niet ontbreken tijdens dit thema. Boeren zijn namelijk dagelijks in de weer met een kruiwagen en hiervoor is best wat fysieke inspanning nodig. Zijn de kinderen net zo sterk?!
De kinderen nemen het tegen elkaar op in een kruiwagenrace. Er zijn twee opties bij deze activiteit, je kunt hem met of zonder echte kruiwagen uitvoeren.
Zorg voor alle benodigdheden en zet het parcours uit.
Er zijn twee opties voor deze activiteit waaruit je kunt kiezen:
Bedenk vooraf waar je voldoende ruimte hebt om de race te houden. Bepaal dan ook het begin- en eindpunt van het parcours. Zet vervolgens het parcours voor de race uit. Wellicht zijn er al natuurlijke obstakels waar de kinderen de bal omheen moeten gaan. Zoek naar een uitdagende route geschikt voor de leeftijd en plaats bij gebrek aan natuurlijke obstakels zelf obstakels door gebruik te maken van pionnen (of andere materialen).
Je kunt er voor kiezen om twee keer naast elkaar een zelfde parcours uit te zetten, maar je kunt de teams ook om de beurt het parcours laten rijden en de tijd opnemen met een stopwatch.
Vertel de kinderen de naam van de activiteit. Vraag waarom zij denken dat dit spel met boeren buitenleven te maken heeft. Ga zo in gesprek over het gebruik van een kruiwagen en hoe de boer de kruiwagen gebruikt op de boerderij. Leg vervolgens de activiteit uit en laat de materialen en het parcours aan de kinderen zien.
Maak tweetallen of laat de kinderen zelf een partner kiezen. Let er bij optie 2 op dat de kinderen ook fysiek in staat zijn om elkaar op te tillen. De kinderen moeten in dat geval wel van ongeveer dezelfde leeftijd en/of gewicht zijn.
Bij optie 1 is het belangrijk dat de kinderen sterk genoeg zijn om elkaar vooruit te duwen in de kruiwagen. Wanneer dit niet het geval is, dan kun je ervoor kiezen om de kinderen individueel te laten racen met een lege kruiwagen.
Wanneer de teams er klaar voor zijn kan de kruiwagenrace beginnen! Je gaat door met het spel tot alle teams geweest zijn. Je kunt een whiteboard/krijtbord neerzetten om de uitkomsten van de races op te schrijven.
De race is afgelopen wanneer alle teams geweest zijn. Wie was het snelste team? Evalueer even kort hoe het spel is verlopen. Vonden de kinderen het leuk? Wat ging goed en minder goed en willen de kinderen het nog eens spelen?.
Je kunt de snelste teams / de teams die gewonnen hebben vervolgens weer tegen elkaar laten racen, zodat je uiteindelijk een echte ‘ranking’ krijgt.
Bedenk van te voren welke risico’s er zijn in de omgeving. Denk aan scherpe punten, uitsteeksel en hobbelige ondergrond. Zorg er bij optie 2 voor dat het parcours veilig en goed te doen is voor kinderen op hun handen.
Pas op dat de kinderen niet te baldadig en wild gaan doen waardoor de kruiwagen omvalt en het kind in de kruiwagen zich kan bezeren.
Wanneer de kinderen op hun handen lopen als kruiwagen geldt hetzelfde. Let er op dat het kind dat de ‘kruiwagen’ duwt niet te snel en te wild gaat, waardoor het kind dat de kruiwagen speelt door zijn handen zakt en met het gezicht op de grind komt.
Zoals eerder benoemd moet je rekening houden met de fysieke kracht van de kinderen in het maken van de tweetallen en de teams die tegen elkaar strijden. Als het niet goed op elkaar afgestemd kan worden, dan kun je ervoor kiezen om de kinderen met een lege kruiwagen te laten racen of om het wedstrijdelement eruit te halen en de kinderen alleen het parcours te laten afleggen.
Kijk ook goed naar de kinderen individueel en waar zij motorisch toe in staat zijn. Het ene kind kan een langer parcours afleggen dan het andere kind.
Je voert deze activiteit buiten uit.
Motorische ontwikkeling
De kinderen oefenen hun grove motoriek door het tillen, manoeuvreren, coördineren en inschatten tijdens het racen met de kruiwagen.
Sociaal emotionele ontwikkeling
De kinderen moeten samenwerken als team en omgaan met winnen en verliezen.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz