Op televisie zijn vele mooie natuurfilms te bekijken van prachtige natuurgebieden. Vaak ver weg, elders op onze aardbol. Echter, natuur vindt je natuurlijk ook dichtbij huis! Lukt het de kinderen om een mooie film te maken over de natuur in hun eigen omgeving?
De kinderen gaan zelf een natuurfilm maken.
Zorg voor een filmcamera, smartphone of tablet met volle batterij. Denk zelf alvast na over welke mooie stukjes natuur er in de omgeving zijn waar jullie eventueel naar toe kunnen gaan om te filmen.
Ter voorbereiding kun je zelf alvast een (stukje van) een natuurfilm bekijken, om inspiratie en ideeën op te doen waarmee je de kinderen op weg kunt helpen.
Mogelijke voorbeelden van zulke filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2qNyEzh5X0
Laat, ter introductie van de activiteit, een (stukje van) een natuurfilm zien. Vraag of de kinderen ook natuur in de buurt weten? Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld denken aan het park in de buurt, met mooie bloemen overal en waar de meerkoeten in de vijver hun prachtige nesten hebben gebouwd van allerlei materialen. Maar ze kunnen ook gewoon denken aan de eigen buitenruimte van de bso, waar tuinvogels, slakken, regenwormen en mieren te vinden zijn.
Vertel dat de kinderen zelf een mooie film mogen gaan maken over de natuur in hun eigen omgeving.
Kies allereerst samen met de kinderen waar jullie de natuurfilm willen gaan maken. Aangekomen op de locatie laat je de kinderen met de filmcamera, smartphone of tablet op zoek gaan naar stukjes natuur die ze willen filmen. Dit kan van alles zijn, een filmpje van mooie bloemen die in bloei staan en wuiven in de wind of meerkoeten die druk heen en weer zwemmen met takjes voor hun nest. Of volg eens een tijdje een slak, of wat mieren.
Daag de kinderen uit om te proberen er een verhaal van maken. Voor de jongere kinderen kan het al genoeg zijn om alleen te filmen en hier (een stukje van) te laten zien aan de rest van de groep. De oudere kinderen mogen de film ook bewerken op de computer, zodat het een echte natuurfilm wordt. Zet de juiste stukjes film achter elkaar om er een verhaal van te maken en voeg mooie muziek toe voor op de achtergrond.
Wanneer het bewerken van de video klaar is, kunnen de kinderen hun natuurfilm aan de rest van de groep laten zien.
Voor de meer gevorderden wat videobewerking betreft, kun je ook aan filmpjes zoals animalcrackers denken: https://www.youtube.com/watch?v=gxG7zZjF-_E (vanaf 5.11 min zijn het vooral dieren). Door de dieren een stem te geven door middel van een voice-over kunnen de kinderen er misschien een nog pakkender verhaal van maken.
Je kunt een filmmiddag organiseren, waarbij alle groepjes hun natuurfilm in première kunnen laten gaan. De filmpjes zijn ook leuk materiaal om aan ouders te tonen tijdens een ouderavond.
Om dieren goed te kunnen filmen moeten ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag vertonen. Dit betekent dat je de dieren niet moet storen. Soms moet je dan ook heel stil zijn. Zeker voor drukkere kinderen kun je daarom soms beter dieren kiezen die wat verder weg zijn (zoals vogels) of zich niet zo snel laten storen (zoals slakken, mieren of regenwormen).
Bij deze activiteit ben je zowel buiten als binnen bezig. Het filmen gebeurt buiten, de filmbewerking doe je binnen
Cognitieve ontwikkeling:
De kinderen leren meer over natuur dicht bij huis en doen kennis op over de leefgewoonten en leefomgeving van dieren. Daarbij leren ze meer over de benodigde techniek om een film te maken, hoe breng je iets goed in beeld?
Sociaal emotionele ontwikkeling:
Om een dier te filmen moet je je heel rustig houden en aanpassen aan de leefomgeving van het betreffende dier, zodat je het niet stoort in de dagelijkse bezigheden.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz