Camera’s zijn heel belangrijk voor de sterren omdat ze hun geld erdoor verdienen, maar ook een vijand in handen van bijvoorbeeld de paparazzi. In deze activiteit maken we een fotocamera om te gebruiken bij het paparazzi spel of om gewoon lekker mee te spelen!
De kinderen knutselen een fotocamera van een (postpakket) doosjes en allerlei open en kosteloze materialen. Plan deze activiteit voor ‘Het paparazzi spel’ in.
Leg de verschillende materialen klaar en zorg voor (een plaatje van) een voorbeeld fotocamera zodat de kinderen kunnen zien hoe de basis eruit komt te zien. Je kunt ook een echte fotocamera op de groep hebben om vooraf met de kinderen te bekijken.
In Hollywood zijn de sterren gewend om veel voor de camera te staan. Op de rode loper worden de sterren in hun mooiste jurken en pakken op de foto gezet. De paparazzi maakt ook stiekem foto’s van de sterren, om in de roddelbladen te kunnen plaatsen voor de aller sappigste weetjes. Hebben de kinderen wel eens een fotocamera hebben gebruikt? Maken zij toevallig zelf wel eens foto’s? Bekijk met de kinderen een echte fotocamera om te zien wat voor knoppen erop zitten en hoe de lens eruit ziet. Laat daarna het basis voorbeeld zien en bespreek met de kinderen globaal de stappen die zij moeten gaan nemen.
Nu gaan jullie een eigen fotocamera maken. De kinderen mogen hier natuurlijk hun eigen creatieve draai aangeven, maar de basis van de camera is het doosje. Geef de fotocamera verder verschillende knoppen, kleuren en versieringen. Neem de kinderen nu stap voor stap mee in het knutsel proces:
Sluit de activiteit af door de kinderen als echte paparazzi met hun fotocamera te laten spelen. Vraag de kinderen of zij de activiteit leuk vonden? Wat vonden ze moeilijk? Wat vinden zij van het resultaat? Daarnaast kunnen de kinderen hun fotocamera gebruiken bij de activiteit ‘Het paparazzi spel’.
De kinderen kunnen ook nog een neck strap of een polsbandje maken voor aan de fotocamera. Dit kunnen ze doen met wol waarvan je lange vlechten maakt, van loombandjes of gewoon een mooi stuk stof!
De kinderen hebben vooral ondersteuning nodig bij het knippen in de flessen of melk/sappakken. Dit kan lastig zijn om te knippen en er kunnen scherpe randjes aan zitten. Je kunt dit ook vast uitknippen en klaarleggen voor de kinderen. Het bekertje door het doosje heen drukken kan ook een lastige handeling zijn en vraagt ook wat extra ondersteuning.
Let op: Het gebruik van een lijmpistool moet onder goed toezicht gebeuren of door de pedagogisch medewerker zelf gedaan worden, deze worden heel heet.
Deze activiteit kan het beste binnen aan tafel gedaan worden.
Motorische ontwikkeling
Tijdens deze activiteit oefene de kinderen hun fijne motoriek.
Creatieve ontwikkeling
De creatieve ontwikkeling wordt aangesproken, doordat de kinderen zelf mogen bedenken hoe hun fotocamera eruit komt te zien en deze naar eigen inzicht mogen versieren.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz