Maak je eigen film! Wordt het een actiefilm? Een romantische film? Een comedy of een natuurdocumentaire? Alles kan!
De komende weken gaan de kinderen samen een bso film maken.
Als inleiding kun je de kinderen een filmpje laten zien. Een filmpje waar dit duidelijk uitgelegd wordt is onderstaand filmpje van klokhuis:
https://schooltv.nl/video/wat-kijk-je-nou-hoe-is-het-verhaal-van-een-film-opgebouwd/
Bekijk het filmpje vooraf alvast zelf een keer en wellicht is het handig voor jezelf de kernwoorden vast op te schrijven, dan kun je dit gebruiken tijdens jouw uitleg over hoe je te werk gaat, bijvoorbeeld bij het schrijven van het verhaal.
Als inleiding laat je dus het filmpje zien over hoe je een film maakt. Daarna bespreek je de verschillende stappen van het maken van de film. Dit kun je verdelen over de komende periode. Grofweg zal dit neerkomen op de volgende planning:
Bespreek iedere week wat er die dag op de planning staat en wie die dag mee wil doen. Sommige kinderen vinden het bijvoorbeeld wel leuk om mee te werken aan het verhaal, maar niet om te acteren. Bij enkele activiteiten betekent het natuurlijk wel dat als je de ene week meedoet, je de volgende week ook mee moet doen (bijv. als je een rol speelt in de film).
De kinderen gaan onder jouw begeleiding aan de slag met het onderdeel dat er die week op de planning staat.
In de bijlage staat de weekplanning voor elke week uitgewerkt.
Bekijk samen met de hele groep de film tijdens de première.
Je kunt deze activiteit zo klein of zo groot maken als je zelf wil. Wanneer je het heel klein wilt houden kun je met een klein groepje kinderen tijdens een vakantie dag al een heel eind komen: ‘s ochtends bedenk je samen een kort verhaal en het script, je verdeelt onderling de rollen. ‘s middags oefen je even samen de paar scènes en vervolgens film je deze. De volgende dag kunnen ze op de computer hun filmpje editen.
Maar je kunt deze activiteit ook groots aanpakken, zoals omschreven is in de activiteit, en een ‘echte’, wat langere film maken met een goed verhaal en meerdere uitgebreide scènes. Je kunt aandacht besteden aan de sets, mooie decors maken (denk bijv. aan beschilderde doeken die je als achtergrond gebruikt) om het nog ‘echter’ te maken of eventueel zelfs op locatie te filmen.
Je kunt van de vertoning van de film ook groots aanpakken en er een echte ‘première ervaring’ van maken. Plan de première in op een moment na opvangtijd (‘s avonds of in het weekend). De kinderen en hun ouders worden, met een officiële uitnodiging, uitgenodigd om in hun mooiste outfit de première bij te wonen. Bij aankomst mogen de kinderen en hun ouders als echte VIP’s over de rode loper naar binnen.
Bij een gemengde groep kun je ieder een rol in het project geven die bij het kind en zijn ontwikkeling past, de ouderen kunnen het denkwerk, voorbereidingswerk en nabewerken doen, de jongere kinderen kunnen een kleinere afgebakende rol krijgen om zo toch bij de film betrokken te zijn. Je kunt hen bijvoorbeeld laten figureren in de film of een klein rolletje geven. Of ze kunnen helpen met het samenstellen van de sets, de attributen of het maken van de decorstukken.
Wellicht dat andere activiteiten van BSO in Bloei gebruikt kunnen worden voor in de film, zoals de activiteit stuntmannen en -vrouwen, special effects of de activiteit dans- of muziekclip maken.
Bij sterk wisselende groepssamenstellingen: maak op iedere dag met de groep kinderen van die dag een eigen film, zo ontstaat er een maandagfilm, dinsdagfilm, enz. Kinderen die meerdere dagen komen kunnen dan eventueel op de verschillende dagen verschillende rollen op zich nemen (bij de maandagfilm – acteur, bij de dinsdagfilm – cameravrouw).
Misschien is er een groep kinderen die niet mee wil doen met het filmen, maar wel wil meehelpen met het maken van decorstukken. Dit kan een apart project worden, naast het filmen, waar bijvoorbeeld tijdens week 2, 3 en eventueel 4 aan gewerkt kan worden.
Indien je de onderwerpen van de films een beetje hetzelfde houdt op de verschillende dagen, kun je ook grotere decorstukken maken die meerdere keren gebruikt kunnen worden.
Het is fijn als er een rustige ruimte is om alles te bedenken en uit te voeren, zodat je niet gestoord wordt. Het filmen kan natuurlijk op allerlei plekken gebeuren, passend bij de film.
Ontwikkeling van de kinderen
Creatieve ontwikkeling
Laat de kinderen zoveel mogelijk zelf bedenken. Dit stimuleert hun creativiteit.
Emotionele ontwikkeling
Het kan best zijn dat niet alles in één keer lukt en dat het langer duurt dan dat ze gedacht hadden. Kinderen moeten leren zich niet te laten ontmoedigen en proberen ook dan de lol er in te houden. Ook leren ze samenwerken, waarbij geven en nemen belangrijk is.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen doen veel nieuwe kennis op. Ze leren hoe een film maken in z’n werk gaat. Ze leren plannen; welke scènes nemen ze op, wat is een handige volgorde, hoe ziet mijn publiek het, enzovoort.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz