Wat willen de kinderen eigenlijk later worden? Politieagent, leraar of misschien wel paleontoloog? Huh? Wat? Ja, precies! Er zijn zoveel beroepen waar ze waarschijnlijk nog nooit van hebben gehoord. Om dit leuke thema in te leiden gaan we kennis maken met verschillende soorten beroepen, zodat de kinderen zich kunnen verdiepen in wat ze leuk lijkt om later te gaan doen!
Met deze activiteit leiden we het thema in. De kinderen maken kennis met verschillende soorten beroepen en vullen het beroepenboek in… Wat willen ze later worden?
Verzamel informatie, foto’s en materialen over verschillende beroepen. Richt je hierbij niet alleen op de bekende beroepen als de politie, brandweer en de lerares, maar verdiep je ook in wat meer bijzondere beroepen zoals bijvoorbeeld een paleontoloog of een ornitholoog! Wat is dat? Wat doet zo iemand en wat moet je daarvoor leren? Probeer ook zoveel mogelijk bijpassende materialen op te zoeken, zodat de kinderen de echte vakmaterialen en werkkleding kunnen zien waar deze mensen mee werken. Presenteer al deze informatie en materialen leuk in jouw groepsruimte.
Print voldoende invulpagina’ s voor het beroepenboek, voor elk kind één. Print ook eenmaal de voorkant voor het beroepenboek.
Nodig de kinderen uit bij de door jou verzamelde materialen en informatie. Vertel de kinderen dat jullie het in dit thema ‘BSO vol beroepen’ gaan hebben over welke beroepen er eigenlijk allemaal zijn. Weten de kinderen wat een beroep is? Een beroep is werk dat je doet en waarmee je geld verdiend. Welke beroepen kennen zij al? Wat doen de ouders van de kinderen bijvoorbeeld voor werk?
Vertel de kinderen dat er heel veel verschillende soorten beroepen zijn en dat er waarschijnlijk ook een heleboel beroepen zijn waar je nog nooit van hebt gehoord! Je wist misschien helemaal niet dat dat bestond!? Een ornitholoog bijvoorbeeld. Dat is iemand die vogels bestudeerd! Je wordt ook wel een vogelspotter genoemd en daar heb je een mooie camera en een verrekijker voor nodig. En weten de kinderen wat een archeoloog precies doet? Die graaft overblijfselen uit het verleden op en onderzoekt ze.
Bekijk en bespreek samen de informatie en materialen van de beroepen die je hebt klaargelegd. Laat de kinderen zelf kijken, ontdekken en uitproberen. Jij ondersteund door uitleg te geven, vragen te stellen en dingen toe te lichten. Vertel de kinderen dat ze tijdens dit thema over heel veel verschillende beroepen gaan leren.
Wanneer iedereen is uitgekeken, vraag je aan de kinderen wat zij graag zouden willen worden later. Wat lijkt ze een leuk beroep? Het mag natuurlijk ook een beroep zijn dat niet tussen de informatie zat.
Laat de kinderen nu de invulpagina’s van het beroepenboek zien. Vertel dat jullie een beroepenboek gaan maken. Elk kind krijgt zijn of haar eigen invulpagina, waarop ze mogen vertellen over wat ze later willen worden en waarom ze dat zo’n leuk beroep lijkt. Loop gezamenlijk even alle vragen op de pagina door. Vervolgens krijgt elk kind een pagina en mogen zij deze invullen.
De oudere kinderen kunnen de pagina heel goed zelfstandig invullen. Ondersteun de jongere kinderen bij het lezen van de vragen en het beantwoorden ervan: Wat vind je daar zo leuk aan? Ben je daar al zo goed in? Is je moeder dat van beroep, wat leuk!
Vervolgens mogen de kinderen een foto van zichzelf maken waarin ze hun favoriete beroep uitbeelden. Deze kan dan in het fotovak op de pagina worden geplakt. Het is natuurlijk het leukst als ze hier kleding of attributen bij gebruiken. Hiervoor kunnen ze de door jou klaargelegde materialen gebruiken of passende attributen zoeken in de groepsruimte. De foto’s kun je maken met een tablet of smartphone en vervolgens uitprinten. Ook kun je er voor kiezen om de kinderen zichzelf te laten tekenen terwijl ze hun favoriete beroep uitvoeren.
Wanneer elk kind zijn of haar pagina heeft ingevuld kun je alle pagina’s en de voorkant bundelen tot een boekje. Jullie beroepenboek is nu af! Leg het boek op een centrale plek zodat de kinderen gedurende het thema elkaars pagina’s kunnen bekijken en lezen.
Je kunt er ook voor kiezen om de pagina’s niet te bundelen tot een boek maar om elke pagina op te hangen in de groepsruimte. Zo maak je geen beroepenboek maar een beroepenhoek!
Kijk en luister goed naar de kinderen tijdens deze activiteit. Dit is een kans om een goed beeld te krijgen van hun interesses en talenten. Je kunt nu ontdekken wat een kind zelf leuk vindt en waar het kind goed in is. Hier kun je dan vervolgens gedurende dit thema op inspelen. Als Tara bijvoorbeeld graag zangeres wil worden, dan kun je inspelen op haar interesse met de activiteit ‘Singer- Songwriter’. Heeft Jort geen idee wat hij wil worden, maar “werkt” hij wel graag met zijn handen? Let dan goed op hem bij activiteiten als ‘De fietsenmaker’ en ‘Metselaars’. Zo kun je samen op belevenis gaan, samen talenten ontdekken en er misschien wel erachter komen wat Jort later worden wil!
Je voert deze activiteit binnen uit.
De kinderen leren wat een beroep is, maken kennis met een aantal verschillende beroepen en denken na over wat zij later willen worden.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz