Als er iets typisch ‘Hollands’ is, dan zijn het wel klompen! Dans je met ons mee in een traditionele boeren klompendans?
De kinderen ervaren hoe het is om op klompen te lopen en voeren een ouderwetse traditionele boeren klompendans uit.
Bekijk eerst de voorbeeld video’s (video 1 / video 2) van de klompendans ter inspiratie. Bedenk welke bewegingen jij de kinderen aan wilt leren.
Zorg voor een aantal setjes klompen op de groep (3 a 4). De activiteit is het beste uit te voeren in een klein groepje, zo kun je de kinderen meer individuele aandacht geven.
Je hoeft niet voor ieder kind een eigen paar klompen te hebben, de kinderen kunnen de de beurt de klompen aan. Het gaat er vooral om dat alle kinderen even kunnen ervaren hoe het is om de klompen aan hun voeten te hebben en hiermee te dansen. Klompen zijn zwaar en daarom zijn de bewegingen in een klompendans wat houterig en maken de stappen die je maakt veel geluid.
Kennen de kinderen de klompendans? Ga met de kinderen in gesprek over de klompendans en laat het youtube filmpje zien. Vroeger droegen de boeren klompen tijdens het werk om hun voeten te beschermen en warm te houden. Later werden klompen een onderdeel van de traditionele kledij van de de Nederlandse bevolking. De klompen werden dan ook naar feesten gedragen en dit gaf tijdens het dansen een kletterend geluid. Hiermee werd een ritme gemaakt en zo is de klompendans ontstaan.
Laat de kinderen eerst om de beurt de klompen even aan doen, zodat zij kunnen ervaren hoe het is om op klompen te lopen.
Vertel de kinderen dat jullie nu ook een klompendans gaan dansen! De kinderen mogen hierbij om de beurt de klompen aan. Verzeker de kinderen dat iedereen een keer aan de beurt komt om op de klompen te dansen.
Vervolgens vraag je de kinderen om een kring te vormen. De kinderen die nog geen klompen aan hebben vraag je om zich voor te stellen dat zij ook klompen aan hebben.
Je gaat nu samen met de kinderen ritmes klappen en stampen. Vervolgens worden hier bewegingen aan gekoppeld.
Je zet de muziek aan (klompendans instrumentaal) en begint met het oefenen van het klappen en stampen van een ritme van de muziek:
Pauzeer de muziek en leg de kinderen uit dat het klappen en stampen ook een dansbeweging kan vormen. Doe een aantal dansbewegingen voor als:
Zet de muziek weer aan en oefen samen deze dansbewegingen op de maat van de muziek.
Wanneer je denk dat de kinderen een extra uitdaging aankunnen, kun je de dansbewegingen uitbreiden met ‘handklap bewegingen’. Vraag de kinderen om een tweetal te vormen en doe zelf met één van de kinderen de bewegingen voor:
Zet de muziek weer aan en oefen samen deze dansbewegingen op de maat van de muziek.
Tijdens de activiteit pauzeer je af en toe en laat de kinderen dan de klompen wisselen, zodat iedereen aan de beurt komt.
Na een aantal oefenrondes kun je ervoor kiezen om met de gehele groep één dansje te maken door een aantal bewegingen achter elkaar te zetten op de maat van de muziek. Jij doet hierbij steeds een beweging voor en laat de kinderen deze nadoen. Vervolgens verzin je er iedere keer een beweging bij en die plak je achter de eerste beweging. Zo ontstaat er een klompendans. Bijvoorbeeld: We beginnen met 2 keer klappen en 2 keer stampen, daarna draaien we al stampend een rondje in 4 tellen, dan stappen we twee keer opzij en weer terug en als laatste draai je samen een rondje met de armen in elkaar gehaakt enz.
Sluit de activiteit af door de dans nog 1 keer in zijn geheel te dansen. Wat gaat dat goed! Eventueel kunnen jullie de dans opvoeren voor de rest van de groep of evt. een andere bso groep.
Ga daarna nog even met de kinderen in de kring op de grond zitten en bespreek wat zij van de activiteit vonden. Hoe vonden zij het om de klompen te dragen en hiermee te dansen? willen ze het nog eens doen?.
Wanneer er ook oudere kinderen mee willen doen kun je voor de hen de danspassen wat moeilijker maken. Daag ze uit om goed op de maat te dansen en synchroon met elkaar. Ook kunnen ze eventueel zelf een choreografie verzinnen op de muziek.
Je kunt de activiteit nog uitbreiden door ook oud-hollandse kledij te huren. Zo kunnen de kinderen zich ook verkleden tijdens het dansen en bijvoorbeeld op de foto zoals in Volendam.
De klompendans opvoeren voor de rest van de groep (of een andere bso groep) doe je alleen als de kinderen dit echt willen. Zo in de spotlight staan kan namelijk best spannend zijn. Kinderen hoeven niet op te treden als ze dat niet willen.
Voor jonge kinderen kan het uitvoeren van een dansje nog best lastig zijn. Wanneer je merkt dat het te moeilijk is voor de kinderen, laat ze dan vrij om vrije bewegingen te maken op de muziek. Het is al een ervaring op zich om te dansen met klompen aan je voeten!
Je kunt deze activiteit zowel binnen als buiten uitvoeren. Wel heb je voldoende ruimte nodig om te kunnen dansen.
Motorische ontwikkeling
De kinderen oefenen met het lopen en dansen op klompen en worden hierdoor motorisch uitgedaagd.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen leren iets over een onderdeel van de geschiedenis van Nederland.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz