Veel apparaten werken op batterijen. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Laten we dat eens onderzoeken!
We gaan vandaag onze eigen batterij maken met citroenen.
Zorg dat je alle spullen klaar hebt liggen. Laat de kinderen kleine groepjes vormen en zorg dat ze per groepje voldoende materialen hebben.
We hebben veel apparaten die op batterijen werken. Maar hoe werkt een batterij eigenlijk? Bespreek met de kinderen dat een batterij bestaat uit materialen die zorgen voor een chemische reactie, zodat daaruit elektrische energie kan ontstaan. Een batterij bestaat uit 3 onderdelen.
Als we de drie onderdelen van een batterij op volgorde aan elkaar vastmaken, dan gaan hun stofjes op elkaar reageren en ontstaat er energie.
Zodra een draadje aan de plus en min kant wordt verbonden kan er elektriciteit gaan stromen. Als de batterij bijvoorbeeld aan een lampje wordt verbonden, dan gaat het lampje branden.
Hebben de kinderen zin om te proberen om een eigen batterij te maken?
Rol de citroenen even over de tafel zodat de sappen los komen.
Steek vervolgens in iedere citroen aan de ene kant het muntje en aan de andere kant de gegalvaniseerde schroef. Het muntje gaat er makkelijker in als je met een mesje even een sneetje maakt in de citroen.
Let op: de munt en de schroef mogen elkaar niet raken!
Verbind vervolgens de schroef uit de ene citroen met de munt uit de andere, door middel van de electriciteitsdraad. De ene krokodillenklem klem je op de schroef in de ene citroen en de andere krokodillenklem klem je op de munt in de andere citroen.
Verbind vervolgens deze schroef weer met de munt in de derde citroen met de 2e electriciteitsdraad, op dezelfde manier als zojuist beschreven.
Als laatste verbind je de schroef in de derde citroen d.m.v. de 3e electriciteitsdraad met het korte pootje van het led lampje.
Houd nu het lange pootje van het lampje tegen de munt (in de 1e citroen) die nog niet verbonden is. Let op dat je niet de metalen draadjes of het krokodillenbekje aanraakt! Als het goed is heb je nu een stroomkring en gaat het lampje branden!
Bespreek met de kinderen wat er zojuist is gebeurd. Snappen ze waarom het lampje is gaan branden? De munt is gemaakt van koper en de spijker is gemaakt van gegalvaniseerd staal, dat bevat zink. Koper en zink zijn allebei metalen die goed elektriciteit door kunnen geven. De spijker en munt zijn dus de + en de – pool. Een citroen bevat citroenzuur, wat de elektriciteit van de spijker naar de munt laat stromen. Dit vormt dus de elektrolyt. Op die manier hebben de kinderen een eigen batterij gemaakt!
Lukt het ook met ander fruit? Je kunt met wat andere fruitsoorten hetzelfde proberen. Waarom werkt de ene beter dan de andere?
Lukt het ook met 1 of 2 citroenen? Wat zien ze gebeuren?
De activiteit is ook met jongere kinderen te doen. Let dan wel goed op of ze het mesje goed hanteren, of doe dit zelf.
Let op! De citroenen kun je niet meer eten als je ze als batterij hebt gebruikt!
Je voert deze activiteit binnen uit aan tafel.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen leren hoe een batterij (en een stroomkring) werkt.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz