Het beroep ‘metselaar’ is echt een ambacht. Om een muur kaarsrecht en in verband te metselen is echt een stuk moeilijker dan dat het lijkt. Probeer het maar eens!
De kinderen gaan kennis maken met het beroep ‘metselaar’ door zelf een huisje te metselen.
Zorg op de dag van de activiteit dat je alle benodigde materialen verzameld en klaar zet. Knip voor elk kind een vierkant stuk karton.
Eventueel kun je vooraf zelf een voorbeeld huisje bouwen zodat de kinderen kunnen zien wat de bedoeling is.
Wanneer je kiest voor het metselen met echte baksteentjes (zie variaties) dan zul je deze vooraf moeten bestellen.
Vraag aan de kinderen of zij weten wat een metselaar precies doet? Stimuleer kinderen die hier al iets over weten om het aan de rest van de groep uit te leggen. Vertel de kinderen dat stenen muren van huizen en gebouwen, door een metselaar steen voor steen worden ‘gemetseld’. Metselen houdt in dat zij (bak)stenen op- en tegen elkaar leggen en aan elkaar vastplakken met cement (ook wel specie genoemd). Voor het aanbrengen en uitsmeren van het cement gebruikt een metselaar een ‘metseltroffel’.
De bakstenen worden hierbij in een bepaald ‘verband’ gelegd. Dit betekent dat ze niet gewoon recht op elkaar worden gestapeld, maar dat ze in een patroon worden gelegd. Dit zorgt er voor dat een muur sterk en stabiel wordt en niet zomaar kan omvallen. Weet iemand hoe je een stenen muurtje ‘in verband’ bouwt?
Laat de kinderen tijdens jouw uitleg de bijgevoegde foto’s van een muur ‘in verband’ en een troffel zien.
Nu gaan de kinderen zelf een huis metselen. Allereerst maken jullie ‘cement’ door poedersuiker en water te mengen. Dit wordt een plakkerig papje dat je kunt gebruiken om de suikerklontjes aan elkaar vast te plakken. Ieder kind krijgt een eigen bakje cement, voldoende suikerklontjes en een ijsstokje dat dienst doet als troffel.
Ook krijgt ieder kind een vierkant stuk karton. Hierop kunnen zij hun huis gaan bouwen. Allereerst brengen zij een beetje cement aan in een vierkant. Hierop kunnen ze de eerst rij met suikerklontjes neerleggen. Zo zit er onderaan het huis ook cement en staat het huisje stevig op het karton. Laat aan 1 kant van het vierkant een kleine opening in het cement, dit wordt de deur van het huisje. Zodra het hele vierkant is gelegd staat de onderste laag van het huis! Nu kunnen de kinderen het huis verder opbouwen door steeds een laag suikerklontjes toe te voegen, vastgeplakt met cement. Het is de bedoeling dat elke nieuwe laag ‘in verband’ wordt gelegd, dus steeds een halve steen opgeschoven, zodat het een stabiel huis wordt. Om en om de rij kun je dan op de hoeken een half klontje gebruiken.
Wanneer het huis hoog genoeg is mogen de kinderen een dak maken. Dit kan op veel verschillende manieren. Ze kunnen bijvoorbeeld een dak maken door ijsstokjes naast elkaar vast te plakken. Dit kan ook met rietjes of andere materialen. Ook kunnen de kinderen een dak maken van gekleurd karton waar ze eventueel nog dakpannen op tekenen. Laat de kinderen hier vrij in en stimuleer ze om zelf te bedenken wat ze voor dak willen maken.
Wanneer de muren/huisjes klaar zijn kun je ze tentoonstellen in de groepsruimte. Zo kan het ‘cement’ drogen en kunnen de andere kinderen en de ouders de bouwwerken bewonderen. Bespreek met de kinderen hoe ze de activiteit hebben ervaren: Hoe vonden ze het om te metselen? Was het makkelijker of moeilijker dan ze vooraf hadden gedacht?
De oudere kinderen kun je extra uitdagen door ze een groter of complexer bouwwerk te laten bouwen. Misschien een hoge flat of een kasteel met een toren? Hoe bouw je een hoge toren en zorg je er voor dat het toch stabiel blijft?
De kinderen kunnen ook een bekend gebouw van een foto proberen na te bouwen.
Je kunt ook een huisje bouwen met mini baksteentjes! Dit maakt de ervaring nog betekenisvoller voor de kinderen. Van het merk Teifoc kun je alle benodigdheden (stenen, cement, troffel) los kopen in grote hoeveelheden. Ook kun je losse sets kopen met alle benodigdheden en een gedetailleerde instructie om een echt huisje te bouwen.
Om goed te kijken naar stenen die in verband liggen kan je misschien de muur van de bso of huizen in de buurt eens beter bekijken. Je kan het ook uitproberen met lego of duplo muurtjes. Welke muurtje is steviger een muurtje met de blokjes in verband of een muurtje met gestapelde blokjes?
Laat de kinderen tijdens het bouwen zoveel mogelijk zelfstandig werken, maar biedt hulp en ondersteuning wanneer dat nodig is. Je zult de kinderen waarschijnlijk in het begin even moeten helpen met de basis van het huis en het in verband leggen van de klontjes. Wanneer ze eenmaal een stukje op weg zijn zullen ze wat meer zelfstandig verder kunnen gaan.
Het halveren van de suikerklontjes kan een lastig klusje zijn en zal waarschijnlijk door jou gedaan moeten worden. Het kan dus handig zijn, zeker als je de activiteit met meerdere kinderen tegelijk doet, dat je vooraf al een bak klaar maakt met gehalveerde klontjes.
Je doet deze activiteit binnen aan een tafel. Zorg dat de kinderen goed de ruimte hebben om vrij te kunnen bewegen tijdens het metselen.
De kinderen oefenen hun ruimtelijk inzicht door het metselen in verband.
Het metselen van de kleine stenen stimuleert de fijne motoriek.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz