Soms wil je kaas op je boterham en dan zitten er ineens blauwe of witte pluisjes op. Normaal gooi je het dan meteen weg. Nu zoeken we ze juist op. Kunnen we die schimmels ook zelf laten groeien misschien? En maakt de omgeving dan nog uit? Trek je onderzoeksjas aan en aan de slag!
De kinderen zijn in deze activiteit microbiologen en gaan een onderzoek doen naar schimmel. Onder welke omstandigheden groeien schimmels beter of juist minder goed?
Zorg dat je alle benodigde materialen verzamelt en print het schimmelschema uit (voor ieder kind 1).
Houd een inleidend gesprek met de kinderen. Hebben de kinderen wel eens van het beroep ‘microbioloog’ gehoord? Microbiologen onderzoeken micro-organismen, met name bacteriën en schimmels. De lucht zit vol sporen van schimmels. Die sporen worden afgegeven door schimmels en daar planten ze zich mee voort. Als die sporen een fijne plek vinden kunnen ze daar gaan groeien, bijvoorbeeld tot het blauwe of witte pluis of zelfs tot een paddestoel. Weten de kinderen dat paddestoelen een vrucht zijn van schimmels!
Je hebt goede schimmels en slechte schimmels. Het medicijn Penicilline wordt bijvoorbeeld door een schimmel gemaakt. En de meeste kinderen kennen vast wel blauwschimmelkaas? Die schimmel kun je dus gewoon eten! Andere schimmels kunnen echter weer gifstoffen afgeven, waardoor je er soms longproblemen door kunt krijgen. Schimmels zijn net als bacteriën de opruimers van de natuur.
Microbiologen doen dus onderzoek naar al die schimmels en hun functies of gevaren. Op de bso gaan wij nu ook zo’n schimmel onderzoek doen.
De kinderen gaan hun eigen schimmels kweken. Jullie gaan uitzoeken onder welke omstandigheden schimmels het beste groeien.
Stappenplan:
Elk kind mag nu op zijn/haar schimmelschema de startdatum invullen en noteren op welke plekken de bakjes zijn weggezet. Nu moeten jullie geduld hebben en een paar dagen wachten.
Check iedere dag met de kinderen hoe het met het eten in de bakjes staat. Zodra er schimmel te zien is kunnen de ze dit op het schimmelschema aangeven.
Als na een paar dagen het schimmelschema is ingevuld en op diverse soorten voedsel schimmel te zien is, kun je de resultaten van het onderzoek nabespreken. In welke bakjes kwam er sneller schimmel dan in de anderen? Waarom was dat denk je? Wat is er dus nodig voor schimmel om te groeien? De schimmels groeien waarschijnlijk in de bakjes met deksel op de warme plek het hardst. Schimmels groeien namelijk beter op vochtige, warme plekken dan op koele, drogere plekken. Schimmels hebben dus het volgende nodig: een voedingsbodem, voldoende vochtigheid en liefst wat warmere plekken. Al zal je ook in de koelkast uiteindelijk wel schimmel terugvinden en kunnen op wat drogere plekken ook schimmels ontstaan, alleen duurt het daar vaak wat langer. De omstandigheden zijn minder gunstig.
Je kunt meerdere soorten etenswaren nemen en de plaatsen waar je het wegzet ook meer variëren. En kunnen de kinderen nog zelf andere onderzoekssituaties bedenken?
Je kunt deze proef ook goed met de jongere kinderen doen. Sluit in je gesprekken en uitleg dan goed aan bij hun niveau en bij waar de kinderen zelf mee komen. Je kunt soms verbaasd staan van hoeveel ze al weten.
Betrek de kinderen zoveel mogelijk bij het bedenken van de plekken waar jullie de bakjes kunnen wegzetten. Houd bij het wegzetten echter wel rekening met de onderstaande ‘Let op! punten’.
Vragen die in het gesprek ontstaan, maar waar jullie het antwoord niet op weten kun je eventueel door de kinderen op internet laten opzoeken.
Zorg voor een beter resultaat door de etenswaren ook even met de vingers aan te raken, dan ben je er meer zeker van dat etenswaren ‘besmet’ zijn. Zeker die bakjes waar een deksel op komt. Dit keer hoef je dus minder hygiënisch met de etenswaren om te gaan.
Maak foto’s van de verschillende stadia. Dit maakt het resultaat mooi aantoonbaar en hiermee kun je het ook aan de kinderen laten zien die wel met het project meedoen, maar er niet alle dagen bij kunnen zijn.
Let op 1! Houd bij het wegzetten rekening met dat (andere) kinderen het niet zomaar kunnen pakken. Je wilt niet dat het bijvoorbeeld per ongeluk opgegeten wordt, zeker niet als er schimmels op zitten.
Let op 2! Zorg dat het niet te veel waait op de plek waar de bakjes staan. Je wilt niet dat de sporen die de schimmels afgegeven door heel de ruimte geblazen worden.
Je voert deze activiteit binnen uit.
De kinderen leren over schimmels, hun functies en waarom dagelijkse hygiëne belangrijk is. Daarnaast leren ze, door onderzoek te doen, om vooruit te denken (wat er zou gaan gebeuren?) en te controleren of dit ook gebeurd. Ze leren breder te denken en over oorzaak en gevolg na te denken.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz