De kersen zijn rijp en de raaf wil ze allemaal voor zichzelf houden. Maar de andere dieren lusten ook wel kersen! Wie is er sneller in dit toffe tikspel?
De kinderen spelen een tikspel waarbij ze twee bij elkaar passende plaatjes moeten zoeken, om deze vervolgens te ruilen voor kersen bij de kersenboom. De raaf probeert de kersen te bemachtigen door de anderen te tikken.
Bepaal vooraf waar je het spel wil gaan spelen en wat het spelgebied is. Het is belangrijk dat er voldoende ruimte is om te rennen.
Indeling van het speelveld: Het speelveld bevat een plek voor de memorykaartjes, een standplaats van de kersenboom, een nest voor de raaf en een nest voor de andere vogels.
Leg de memorykaartjes door elkaar op een tafel of kleed aan de rand van het spelgebied.
Zorg dat je alle benodigde materialen klaar hebt liggen.
Verzamel de kinderen om je heen zodat iedereen je goed kan horen en zien en vertel dat jullie het spel ‘De raaf en de kersen’ gaan spelen. Fruitboeren zijn nooit zo blij met vogels, omdat ze al het fruit uit de bomen pikken! Vogels worden daarom vaak geweerd door netten over de fruitbomen te spannen. Deze boer heeft echter nog geen netten gespannen en de vogels maken hier dankbaar gebruik van! De raaf is een sterke vogel die de rest van de vogels wegjaagt en waar mogelijk hun kersen inpikt.
Spelregels
1 kind is de raaf, de andere kinderen zijn gewone vogels, de pedagogisch medewerker is de kersenboom.
In het speelveld is er 1 nest van de raaf, 1 nest voor de andere vogels, een tafel of kleed met het memoryspel en er is een ‘kersenboom’.
Het doel van het spel is om als gewone vogel zoveel mogelijk kersen te verzamelen. De raaf probeert daarentegen juist de andere vogels te tikken en zo zelf de meeste kersen te verzamelen.
Om kersen te verzamelen moeten de kinderen op zoek naar setjes met dezelfde afbeeldingen van het memoryspel. Wanneer ze een setje hebben gevonden, rennen ze snel naar de kersenboom (pedagogisch medewerker). Bij goedkeuring krijgen zij een kers, die ze naar hun eigen nest moeten brengen. Alle vogels hebben één gezamenlijk nest.
De raaf probeert kinderen met een memory setje of een kers te tikken. Wanneer dit lukt moet het kind de buit afgeven aan de raaf en het opnieuw proberen. De raaf brengt de kers naar zijn eigen nest. Uit de nesten mogen geen kersen gestolen worden.
Kies een raaf uit. De rest van de kinderen mogen zelf bepalen welke vogel zij zijn, zoals bijvoorbeeld een merel, duif of specht. Welke vogels zouden er allemaal kersen eten?
Leg uit hoe het spel gaat. Laat vervolgens zien wat het speelveld is, waar de kersenboom is en waar de nesten zijn. Speel een proefrondje zodat de kinderen het goed begrijpen. Daarna kan het spel starten.
Geef steeds een ander kind de rol van de raaf en probeer de andere kinderen te stimuleren ook in hun dierenrol te blijven. Wanneer alle kersen van de kersenboom geplukt zijn, tel je met de kinderen wie de meeste kersen heeft: de raaf of de andere vogels? Speel meerdere rondes, zolang de kinderen het leuk vinden.
De laatste ronde! Speel nog een laatste ronde en sluit af met een kort evaluatiemoment. Vonden de kinderen het spel leuk? Wat was minder leuk? Willen ze het misschien vaker spelen?
Voor kleuters kan het nog lastig zijn om eerst twee kaartjes van het memoryspel bij elkaar te zoeken om deze vervolgens in te wisselen voor de kersen. Begin dan het spel zonder de memorykaartjes. De kinderen moeten vanuit hun nest de kersen ophalen bij de kersenboom (bijvoorbeeld de pedagogisch medewerker) en die zonder getikt te worden door de raaf naar hun eigen nest brengen.
Als kinderen teveel opgewacht worden op een specifieke plaats kun je een vrijplaats instellen rondom de kersenboom, de memorytafel en/of de nesten, waar de raaf niet mag tikken. Deze kunnen met een krijtstreep aangegeven worden.
Voor wat meer uitdaging kun je het aantal raven uitbreiden.
Bij een grote groep kun je ook meerdere kersenbomen over het veld inzetten.
Je kunt het spel uitbreiden door in te stellen dat kinderen die getikt zijn, af zijn. Wanneer je af bent ga je op de aangewezen plek in de ruimte zitten.
Extra aanvulling hierop kan zijn dat er maximaal 3 kinderen af mogen zijn. Bij de vierde getikte is de eerste weer vrij.
Je kunt de groep kinderen ook opsplitsen in drie groepen (bijvoorbeeld merels, duiven en spechten) met ieder hun eigen nest. Welk vogelteam haalt de meeste kersen?
Als je meerdere rondes speelt kun je hiervan eventueel een scorelijst bijhouden en uiteindelijk alle rondes bij elkaar optellen.
Je kunt de activiteit nog uitbreiden met (zelfgemaakte) dierenmaskers. Hiermee kun je de raaf zichtbaar maken en de andere kinderen kunnen dan een ander dier kiezen aan de hand van een masker. Let wel op dat ze goed om zich heen kunnen blijven kijken.
Spelregels moeten opgebouwd worden. Zo hebben jonge kinderen nog vooral behoefte aan (tik)spelletjes met hele eenvoudige spelregels. Houd een tikspel daarom in het begin zo eenvoudig mogelijk en kijk hoeveel de deelnemende kinderen aankunnen. Naarmate ze meer ervaring met spelletjes hebben kunnen de regels uitgebreid worden.
Kinderen die het spel leuk vinden, vinden het jammer als een spel zomaar stopt. Kondig daarom vooraf aan wanneer het de laatste ronde is. Duurt zo’n ronde te lang? Haal desnoods voor de laatste ronde wat kersen weg om er een snelle laatste ronde van te maken, en breng dit als een extra spannende uitdaging. Ook kinderen die er genoeg van hadden worden zo gemotiveerd om nog één ronde mee te doen ter afsluiting.
In het spel zit een wedstrijdelement en dit kan ervoor zorgen dat kinderen fanatiek worden. Dit is voor sommige kinderen wellicht moeilijk. Houd er dan ook rekening mee dat er kinderen kunnen zijn die het lastig vinden om te verliezen. Benoem dat het om het plezier gaat en dat het belangrijk is dat de kinderen rekening met elkaar houden.
De hoeveelheid benodigde kersen: Zorg dat ieder kind minimaal 2 tot 4 kersen kan verzamelen. Bij het vereenvoudigde spel met alleen kersen heb je 4 tot 6 kersen per kind nodig.
Je voert de activiteit buiten uit. Zorg dat je voldoende ruimte hebt zodat de kinderen kunnen rennen en niet steeds tegen elkaar opbotsen.
Mocht je de beschikking hebben over een gymzaal dan kun je de activiteit ook daar uitvoeren.
Sociaal emotionele ontwikkeling
De kinderen spelen samen een spel. Daarbij leren ze omgaan met winnen en verliezen. Daarnaast is dit spel goed voor de spelontwikkeling. De kinderen leren regels te volgen in een spel. De regels kunnen steeds moeilijker worden naarmate ze ouder worden en meer spelervaring hebben.
Motorische ontwikkeling
De kinderen moeten rennen en de raaf ontwijken. Dit is goed voor hun grove motoriek en hun behendigheid.
Cognitieve ontwikkeling
Het verzamelen van twee dezelfde memorykaartjes is goed voor de cognitieve ontwikkeling.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz