Fotocamera’s spelen een grote rol in het leven van een Hollywoodster. Maar hoe werkt een fotocamera eigenlijk? Wat gebeurt er met het beeld? Laten we dat eens onderzoeken.
Vandaag ontdekken we wat er met het beeld in een fotocamera gebeurt.
Leg alle materialen klaar en lees de werkbeschrijving een keer door. Is deze duidelijk? Bekijk van tevoren de filmpjes die bij de afsluiting genoemd staan vast, dan kun je deze filmpjes inzetten wanneer jij denkt dat nodig is.
Met een fotocamera kun je een foto maken van iets moois of leuks in jouw omgeving. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk? Vandaag gaan de kinderen zelf de lens van een fotocamera maken, zodat ze kunnen zien hoe dat werkt en wat er gebeurt.
De kinderen mogen nu ieder een eigen fotocamera gaan maken door de onderstaande stappen te doorlopen. Laat ze hierbij zo veel mogelijk zelfstandig werken, maar biedt hulp en ondersteuning wanneer dat nodig is.
Bij licht en zonnig weer kun je het meeste zien, als het wat te donkerder is kun je het gaatje iets groter maken. Het beeld wordt dan wel onscherper.
Bespreek wat je ziet en wat er gebeurt, het beeld staat bijvoorbeeld op zijn kop:
Je hebt nu een camera obscura gemaakt. Dit is eigenlijk latijn voor donkere kamer.
De ruimte in je wc-rol en keukenrol is donker. Er valt maar een heel klein beetje licht in door het gaatje in het aluminiumfolie dat je hebt gemaakt. Dit licht gaat door het kleine gaatje en valt op het scherm (van overtrekpapier) erachter.
Alle dingen weerkaatsen het licht van de zon en stralen daardoor licht uit. Dit licht straalt alle kanten op en maar een klein lichtstraaltje daarvan valt door het kleine gaatje in onze camera obscura op het scherm (het overtrekpapier) erachter.
Licht zijn rechte stralen. Ieder punt van dit gezichtje straalt licht uit. Waarvan een deel van dit uitgestraalde licht door het gaatje gaat. Dan gebeurt het volgende:
Het licht van de bovenkant van het gezichtje valt door het gaatje en het licht van de onderkant valt door het gaatje en natuurlijk het licht van alle tussenliggende delen van het gezichtje. Deze stralen vallen op het scherm waardoor het licht vervolgens op het scherm ondersteboven te zien is. In de filmpjes hieronder wordt het ook nog eens uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=lP7xdux5hII
https://www.youtube.com/watch?v=d54YHSHL11g
In een fotocamera maken ze ook van dit principe gebruik. In plaats van een scherm valt het licht dan op een lichtgevoelig fotorolletje die het beeld opneemt en vastlegt. Later kun je hier dan een fotoafdruk van maken.
De rollen kunnen naderhand natuurlijk ook nog mooi versierd worden. Let wel op dat de camera nog gebruikt moet kunnen worden, dus dat de rollen nog in elkaar kunnen schuiven.
Bekijk op internet hoe je oog werkt, dan zie je dat het beeld in je oog eigenlijk ook op z’n kop op je netvlies valt en door je hersenen weer omgezet wordt in beeld dat rechtop staat.
Probeer eens uit wat er gebeurt als je het gaatje in het aluminium groter of kleiner maakt.
Misschien kun je nog aan een oude camera komen en die uit elkaar halen, om te onderzoeken hoe die werkt.
Op internet zijn eventueel nog filmpjes te vinden hoe je een fotorolletje ontwikkelt. Help ze om geschikte filmpjes te vinden.
Laat de kinderen zelf op internet meer informatie opzoeken. Eventueel kun je op internet ook wat beelden over de werking van het oog opzoeken ter extra illustratie.
Jongere kinderen zul je wat meer moeten begeleiden bij de uitvoering van bijvoorbeeld de gaatjes prikken en het precies overtrekken van de rondjes. Laat ze zoveel mogelijk zelf doen, maar help ze daar waar nodig.
Voor ieder kind:
Je doet deze activiteit binnen aan een tafel. Het kijken door de lens kun je het beste buiten doen.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen leren hoe een camera werkt en over lichtinval.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz