Vergeten groenten zijn wat ouderwetse groenten waar we nu niet meer zoveel mee koken. Ze zijn, zoals de naam al zegt, een beetje ‘vergeten’. Tot vandaag, want jullie gaan er heerlijke gerechten mee maken!
De kinderen gaan kennis maken met ‘vergeten’ groenten, want ze gaan zelf pastinaakfrietjes en gebakken aardpeer maken.
Zorg ervoor dat je alle benodigde ingrediënten in huis hebt en zet ze klaar. Zoek wel eerst even op waar jouw vergeten groente te krijgen is! Pastinaak kun je gewoon in de supermarkt kopen. Aardpeer kun je soms vinden bij een biologische winkel, bij een speciale aardappelwinkel of online bestellen (bijv. via https://www.ekoplaza.nl/producten/product/aardperen)
Je kunt, voordat jullie de pastinaak en aardpeer gaan bereiden alvast de oven laten voorverwarmen. Zorg er voor dat je voor ieder kind een snijplank en mesje hebt, zodat iedereen actief mee kan doen.
Vraag de kinderen of ze weten wat ‘vergeten groenten’ zijn? Leg uit dat dit groenten zijn die vroeger regelmatig op het menu stonden, maar die we tegenwoordig haast niet meer eten. Een aantal voorbeelden van vergeten groenten zijn; pastinaak, aardpeer, palmkool, schorseneren, rammenas, koolrabi, romeinse sla, crosnes, snijbiet of kardoen. Heeft een van de kinderen een van deze groenten wel eens gegeten?
Vertel dat jullie vandaag gaan koken met de pastinaak en de aardpeer. Van de pastinaak gaan jullie frietjes maken en de aardpeer wordt gebakken in partjes. Laat de kinderen de pastinaak en aardpeer eerst eens bekijken, voelen en ruiken. Ook kunnen jullie samen de andere ingrediënten die je gaat gebruiken bekijken en bespreken.
We beginnen met de pastinaak. Pak het recept erbij en bespreek samen met de kinderen de stappen van het maken van de frietjes. Vervolgens gaan jullie aan de slag met het snijden van de pastinaak en de verdere bereiding van de frietjes.
Laat de kinderen hierbij zoveel mogelijk zelf doen, maar biedt hulp en ondersteuning door bijvoorbeeld structuur aan te brengen in de vorm van een taakverdeling.
Wanneer de pastinaakfrietjes in de oven staan, kunnen jullie aan de slag met het bereiden van de aardpeer. Ook nu weer pak je het recept erbij en bespreek je samen met de kinderen de stappen van het maken van de aardpeer. Vervolgens gaan jullie aan de slag met het snijden van de groente en de verdere bereiding.
Wanneer je de beschikking hebt over meerdere ovens kun je er ook voor kiezen om de kinderen in 2 groepen te verdelen, waarbij de ene groep de pastinaakfrietjes gaat maken en de andere groep aan de slag gaat met de aardpeer.
Wanneer je juist minder mogelijkheden hebt of beperkt bent in de tijd kun je er ook voor kiezen om de activiteit de verdelen over meerdere dagen, waarbij je de ene dag de pastinaak maakt en op een andere dag de aardpeer.
Van dat koken krijg je natuurlijk enorme trek en wat is nu een betere afsluiting dan gezellig met z’n allen te proeven van het resultaat! Leg samen de pastinaakfrietjes en de aardpeer partjes op een mooi bord, ga met de groep aan tafel zitten en smullen maar! Bespreek de activiteit nog even na met de kinderen; hoe smaken die vergeten groenten? Vinden ze het lekker? Welke vinden ze het lekkerst, de pastinaak of de aardpeer? Hoe vonden ze het om de groenten te maken? Wat vonden ze het leukst?
Voor deze activiteit hebben wij er voor gekozen om te koken met pastinaak en aardpeer omdat deze qua smaak laagdrempelig zijn voor de kinderen en omdat je deze groenten relatief makkelijk kunt maken aangezien je op de bso vaak te maken hebt met beperkte ‘kookmogelijkheden’.
Heb je meer mogelijkheden en keukenmaterialen tot je beschikking dan kun je de activiteit natuurlijk nog veel meer uitbreiden. Je kunt dan bijvoorbeeld een proeverij maken, waarbij je van meerdere vergeten groenten iets maakt. Ook kun je er voor kiezen om een heel gerecht te koken, waarin de vergeten groente is verwekt. Op internet kun je een tal van heerlijke recepten vinden die je met vergeten groenten kunt maken.
Snijden, schillen en bakken is altijd een tikkeltje riskant. Maak daarom van te voren duidelijke regels en afspraken met de kinderen en zorg voor voldoende toezicht.
Voor deze activiteit heb je een oven nodig. Verder kun je deze activiteit gewoon binnen op de groep doen. Zorg voor voldoende ruimte aan tafel en in de keuken om rustig te kunnen snijden en lekker te kunnen kokkerellen!
(Senso)Motorische ontwikkeling
De kinderen proeven, voelen en ruiken aan nieuwe ingrediënten. Daarnaast is al dat snijden en schillen een goede uitdaging voor de fijne motoriek.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz