Samen spelletjes doen is reuze gezellig. Maak nu je eigen spel met jouw eigen spelregels. Wie wint?
De kinderen gaan hun eigen bordspel maken. Het spelbord, de spelregels, eventuele opdrachtkaartjes, alles bedenken en maken ze zelf.
Zorg dat je alle benodigde materialen klaar legt. Leg ook paar verschillende bordspellen klaar die de kinderen kunnen bekijken als voorbeeld en ter inspiratie.
Het is heel gezellig en leerzaam om samen een bordspel te spelen. Ze zijn er in allerlei varianten, elk verschillend van opzet en met zijn eigen spelregels. Voor een goed bordspel moeten deze spelregels goed worden doordacht. Bij bedrijven als Hasbro en Jumbo werken vele knappe koppen die elk nieuw bordspel tot in detail uitdenken.
Vertel de kinderen dat ze hun eigen bordspel mogen maken. Weten ze wat een bordspel is? Ze zijn er in allerlei varianten, elk verschillend van opzet en met zijn eigen spelregels. Denk aan ganzenbord, mens erger je niet of monopolie. Voor een goed bordspel moeten deze spelregels goed worden doordacht. Wat is het doel van het spel? Hoe ziet het spelbord eruit? Bij bedrijven als Hasbro en Jumbo werken vele knappe koppen die elk nieuw bordspel tot in detail uitdenken.
Bekijk samen met de kinderen de spellen die je als voorbeeld hebt klaargelegd. Wat voor soort spellen zijn het? Wat is hetzelfde tussen de spellen en waar zitten de verschillen? Veel spellen hebben pionnen, 1 per persoon of meerdere (zoals bij mens erger je niet). Sommige bordspellen hebben 1 dobbelsteen, bij anderen moet je met meerdere dobbelstenen tegelijk gooien. Daarnaast werken sommige spellen ook met opdrachtkaartjes. Bespreek kort deze mogelijkheden en de verdere mogelijke spelregels met de kinderen.
De kinderen mogen nu hun eigen bordspel gaan bedenken. Doorloop de volgende stappen:
De kinderen kunnen nu de materialen maken van hun bordspel. Laat de kinderen beginnen met dat wat het echt hún spel maakt, zoals het spelbord en de opdrachtkaartjes. De pionnen kunnen ze misschien (voorlopig) uit een ander spel halen of ze kunnen daarvoor steentjes of andere bestaande materialen voor gebruiken. Als er genoeg tijd over is kunnen ze deze ook zelf maken (zie uitbreiding en variatie).
Het bord is natuurlijk de basis van je spel. Waar is het startpunt? Hoe zien de speelvakjes er uit? Lopen de vakjes in een rechte lijn of kronkelt het pad over het bord heen? Waar en hoe maak je de vakjes voor de opdrachtkaartjes? Maak het spelbord van karton zodat het ook wat steviger in gebruik is. Kijk eventueel ook naar de opberg wijze van de andere spelborden. Kun je jouw bord ook opvouwen?
Tijdens het maken kan er natuurlijk nog van alles veranderen aan je spel. Je verzint er nog wat leuke spelregels bij of je komt er achter dat iets helemaal niet kan. Dan moet je een creatieve oplossing bedenken. Het is de bedoeling dat de kinderen hun eigen fantasie gebruiken bij het maken van het spel. Ook kunnen ze een mooie, toepasselijke naam voor hun bordspel verzinnen.
Wanneer de bordspellen klaar zijn kan er gespeeld worden! De kinderen kunnen elkaar de spelregels van hun bordspel uitleggen en vervolgens uitproberen. Natuurlijk kunnen zij hun bordspel aan het eind van de dag mee naar huis nemen, zodat ze het spel thuis samen met hun ouders kunnen spelen.
In plaats van standaard pionnen te gebruiken kunnen de kinderen ze ook zelf maken van diverse materialen. Je kunt bijvoorbeeld pionnen maken van karton, je kunt kurken of stenen in diverse kleuren verven of pionnen maken van klei.
Ook dobbelstenen zijn leuk om zelf te maken. Wist je bijvoorbeeld dat de stippen aan twee tegenovergestelde kanten altijd samen tot 7 optellen? In de bijlage zit een patroon dat zij op karton kunnen plakken, uitknippen en vouwen tot een dobbelsteen.
Ook kun je de kinderen nog een doos voor hun bordspel laten maken. Gebruik hier bijvoorbeeld een schoenendoos voor. De kinderen kunnen de doos mooi verven, versieren en de naam van hun spel er op zetten. Zo kunnen bordspel, pionnen, dobbelstenen en opdrachtkaartjes netjes bij elkaar vervoerd en bewaard worden.
Ook met jongere kinderen kun je een eigen spel maken. Maak de opdracht hierbij kleiner. Stimuleer ze bijvoorbeeld om een makkelijker spel te maken zoals Ganzenbord of Kwartet.
Bedenk van tevoren hoeveel tijd de kinderen aan de activiteit kunnen besteden. Bij wat minder tijd kun je het beter simpel houden en bijvoorbeeld een eigen soort Ganzenbord/ Ladders en slangen variant laten maken.
Kijk waar de kinderen mee komen. Kinderen die makkelijk verzinnen kunnen heel het spel zelf verzinnen. Hebben ze er meer moeite mee dan kunnen ze een bestaand spel naar hun eigen idee maken, bijvoorbeeld een Monopoly spel van hun eigen stad, buurt of bso? Een eigen Ganzenbord met zelfverzonnen hindernissen of opdrachten.
Deze activiteit voer je binnen uit aan tafel.
De kinderen mogen naar eigen inzicht het speelbord ontwerpen.
De kinderen moeten abstract nadenken om het bordspel te ontwerpen. Ze moeten nadenken over het doel van het spel, de opzet van het bord en de spelregels hier aan verbinden.
De kinderen oefenen met de fijne motoriek wanneer zij het spelbord, de pionnen en dobbelstenen maken.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz