Als je op verschillende soorten fruit en groenten tikt klinkt het steeds anders. Kun je hier ook muziek mee maken?
De kinderen trommelen op verschillende soorten groente en fruit en proberen zo verschillende klanken en ritmes te maken.
Kies wat fruit en groentesoorten die verschillend klinken als je er op tikt. Denk bijvoorbeeld aan een watermeloen, appels, sinaasappels, komkommer, banaan en kiwi. Zorg er in ieder geval voor dat je een aantal grote en kleine paprika’s hebt.
Leg alle benodigdheden klaar. Zorg dat je voldoende stokjes en groente en fruit hebt voor ieder kind.
De kinderen kunnen met gewassen handen aan tafel gaan zitten.
Inleiding
Leg de groente en fruit op tafel en geef ieder kind 1 of 2 stuks op een bordje. Ze mogen er niet van eten! Vraag de kinderen of ze weten wat er voor ze ligt. Bekijk en bespreek samen elk stuk groente en fruit: Hoe heet het? Wat doen we er meestal mee? Van de meeste weten de kinderen vast wel hoe ze smaken. Maar weten we ook hoe ze klinken? Daar gaan we nu achter komen! Leg de kinderen uit dat jullie muziek gaan maken met al dit fruit en groente.
Elk kind krijgt een stokje. Nu mogen ze gaan onderzoeken hoe ieder stuk groente/fruit klinkt door er op te tikken met het stokje. Hoe denken we dat bijvoorbeeld een appel klinkt en hoe een banaan? Zit daar verschil in? Probeer maar eens! He, dat klinkt anders! Waarom zou dat zijn? Onderzoek ook eens of er klankverschil is wanneer je een stuk fruit vasthoudt in je hand of wanneer je het los op tafel laat staan.
Probeer nu eens op de paprika te tikken. Klinkt een grote paprika anders dan een kleine? Wanneer de kinderen de paprika hebben uitgeprobeerd kun je in 1 van de paprika’s een klein gaatje maken. Hierdoor gaat het de paprika fungeren als de klankkast, net zoals bij een gitaar. Hoe klinkt de paprika nu?
De vruchten en groenten klinken allemaal anders, doffer of helderder, omdat ze een andere structuur hebben. De banaan en kiwi hebben een dichtere en meer zompige structuur dan de appel die een stevige structuur heeft bijvoorbeeld. Dit verklaart het verschil in geluid.
De structuur van de paprika zelf is vooral aan de binnenkant wat minder vast dan die van de appel, maar de holle klankkast geeft andere mogelijkheden. Vandaar dat het gaatje effect heeft.
Vervolgens kunnen jullie proberen om muziek met het groente en fruit te maken, door tegelijkertijd in hetzelfde ritme op een stuk groente/fruit te tikken. Probeer samen wat ritmes uit. Hierbij kun je ook gebruik maken van de tafel en de borden, voor wat extra effect. Hoe klinkt jullie muziek uit de moestuin?
Wanneer jullie klaar zijn kun je het fruit en groente schillen en snijden zodat de kinderen hun ‘instrumenten’ lekker kunnen opeten!
De oudere kinderen kun je ook laten experimenten met het
Laat de kinderen niet te hard tikken, maar met een losjes vastgehouden stokje.
Je voert deze activiteit binnen aan tafel uit.
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen ervaren dat vorm en inhoud effect heeft op de klank wanneer je ergens op tikt. Ook worden ze uitgedaagd om eens anders naar gewone dingen te kijken.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz