Wist je dat mensen ook veel troep maken in de ruimte? Wat is dit voor afval en wat kunnen we hiermee?
De kinderen gaan in gesprek over (ruimte)afval en recycling. Met verschillende soorten recycle materiaal gaan de kinderen aan de slag om iets nieuws te maken.
Op de groep staan meerdere bakken met recycle materiaal. Denk aan oud of kapot apparatuur (afstandsbediening, kruimeldief, koffiemachine etc.), metaal, schroefjes, boutjes, moertjes. Het hoeft niet allemaal metaal te zijn, maar de bakken kunnen ook andere materialen bevatten zoals stoffen, hout en papier e.d.
Bij de bakken ligt gereedschap zoals tangen, schroevendraaiers, hamers en eventueel boormachines. Onder begeleiding kan van het gereedschap gebruikgemaakt worden.
Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen op de groep hebt. Aan de kinderen kan gevraagd worden of ze thuis oude apparatuur hebben die ze mogen gebruiken voor deze activiteit. Verwijder eventuele batterijen uit oude voorwerpen zoals afstandsbedieningen.
Ga met de kinderen in gesprek over ruimteafval. Wie weet wat ruimteafval is? Stimuleer kinderen die hier al iets over weten om het aan de rest van de groep uit te leggen. Ter voorbereiding op de activiteit wordt met de groep een filmpje bekeken.
Vandaag gaan we afval recyclen. Vraag de kinderen of ze al iets weten over recyclen. Wat een gek woord, heb je het al eens eerder gehoord? Wat betekent het eigenlijk en waarom doen we het, waarom is het zo belangrijk
Ruimteafval weetjes
In de ruimte zweeft veel afval rond. Het zou mooi zijn als we van dat afval iets nieuws zouden kunnen maken en het afval daardoor minder wordt. Laat de bakken met verschillend materiaal zien. Vandaag gaan we met afvalmateriaal uit deze bakken iets nieuws maken. Nu de kinderen weten wat recycling betekent, kunnen de kinderen zelf met ideeën komen om de materialen uit de bakken te hergebruiken. Ter illustratie kan je verschillende materialen erbij pakken. Wat zien de kinderen hierin? Wat zouden ze ermee kunnen maken? Als de één een parachute ziet en de andere een paddenstoel is dat allebei goed. Iedereen heeft andere ideeën en associaties.
De kinderen kunnen alleen of in een groepje een bouwwerk maken van de materialen uit de bakken. Laat de wat oudere kinderen een plan verzinnen en eventueel uittekenen. Wat gaan ze maken? Welke materialen hebben ze er voor nodig? Probeer het oplossingsvermogen te stimuleren door vragen te stellen i.p.v. met ideeën en oplossingen te komen.
Natuurlijk mogen ze ook terwijl ze door de bakken zoeken inspiratie op doen of een creatief kunstwerk maken. Niets is daarbij fout.
Laat de kinderen om de beurt onder toezicht werken met elektrisch gereedschap. Laat de kinderen die een plan hebben uitgewerkt eerst zodat het niet te druk wordt om apparatuur heen en ze ook sneller klaar zijn, omdat ze weten waar ze bijvoorbeeld de boormachine voor nodig hebben.
De kinderen presenteren hun bouwwerk aan elkaar en leggen uit wat het is. Ze mogen hun recycle werkje mee naar huis nemen.
Sommige kinderen vinden het lastig iets te verzinnen. Door vragen te stellen kan je hen stimuleren om out of the box te denken. Ook zou je samen langs de bakken kunnen lopen en vragen welk materiaal ze interessant vinden om te gebruiken. Wat kan je nog meer pakken? Waarom past dit bij elkaar? Wat zou je hiervan kunnen maken? Wat zou er kunnen gebeuren als je dit erbij pakt? Zou je dit ook voor iets anders kunnen gebruiken? Voor deze kinderen is het echt van belang dat zij ervaren dat hun ideeën oké zijn en zij emotionele veiligheid ervaren.
In deze activiteit wordt gereedschap gebruikt. Het is dus belangrijk om duidelijke regels te stellen en afspraken te maken over het gebruik ervan en deze ook na te leven. Gebruik de materialen onder toezicht. Verwijder eventuele batterijen uit oude voorwerpen zoals afstandsbedieningen. De scherpe materialen en gereedschappen zoals een boormachine worden onder toezicht gebruikt. Zorg voor veilig gebruik van het materiaal door ze te leren hoe ze met het gereedschap om moeten gaan. Leg bijv. uit hoe de kinderen hun vingers moeten houden tijdens het werken. Bij het timmeren houdt je de spijker vast en sla je eerst een paar keer rustig. Als de spijker er eenmaal een klein beetje in zit, kun je de spijker los laten en iets harder slaan. Houd de groep hierbij klein, zodat je goed overzicht hebt en constant toezicht hebt. Laat een boor niet onnodig in het stopcontact zitten. Zorg dat het materiaal na de activiteit weer veilig opgeborgen is. Controleer ook de grond voor schroeven, spijkers of ander scherp materiaal.
Verschillende bakken met verschillend materiaal:
Zorg voor een plek met verschillende bakken waar meerdere kinderen bij kunnen. Als er met gereedschap gewerkt wordt kan dit het beste op een overzichtelijke plek waar niet te veel kinderen in één keer omheen staan.
De kinderen leren over ruimteafval en recycling.
De kinderen gaan aan de slag met gereedschap en materiaal waarbij een beroep wordt gedaan op de fijne motoriek.
Kinderen leren hun ideeën om te zetten in concrete voorwerpen. Door de vorm van het kosteloze materiaal moeten ze creatief deze materialen inzetten om het door hun gewenste effect te verkrijgen. Hierdoor leer je ook anders naar voorwerpen te kijken.
De kinderen denken na over de eigen verantwoordelijkheid voor het omgaan met afval en worden gestimuleerd om na te denken over oplossingen. Door bezig te zijn met recycling worden ze bewust van hun omgeving en wordt er een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid.
(https://www.quest.nl/tech/ruimtevaart/a25844309/ruimteafval)