Douwe Bob, Nielson, Ed Sheeran en Ilse de Lange zijn voorbeelden van populaire en succesvolle singer-songwriters. In deze activiteit gaan we ontdekken of er op de bso ook muzikaal talent verborgen ligt!
De kinderen gaan een eigen tekst schrijven voor een lied.
Bekijk zelf vooraf de filmpjes van ‘Junior Songwriter School’ ter voorbereiding.
Zorg dat je een tablet of smartphone (het liefst meerdere) hebt met een goede internetverbinding om muziek te kunnen opzoeken.
Let op: De kinderen zullen het gekozen liedje vaak moeten afspelen tijdens het schrijven van de tekst. Zij hebben de tablet of smartphone dus constant nodig. Er zullen dus niet te veel kinderen/groepjes tegelijkertijd deze activiteit kunnen doen. Houd hier rekening mee in jouw planning.
Een singer-songwriter (zanger-liedjesschrijver) schrijft en zingt zijn/haar eigen liedjes. Vaak begeleiden ze zichzelf daarbij op een piano of gitaar. Douwe Bob, Nielson, Ed Sheeran en Ilse de Lange zijn populaire en succesvolle voorbeelden.
Vertel de kinderen dat zij vandaag ook heuse singer-songwriters gaan worden. Jullie gaan namelijk zelf een liedje schrijven. Hierbij wordt bestaande muziek gebruikt. Ze gaan dus een nieuwe tekst maken op een bekend liedje. De kinderen mogen zelf kiezen welk liedje ze willen bewerken.
Laat de kinderen kleine groepjes maken (max. 3 personen). Ieder groepje mag vervolgens onderling bepalen welk liedje ze willen gebruiken voor de muziek. Ze kunnen bij het maken van hun keuze de tablet gebruiken. Het is aan te raden om een liedje te kiezen dat niet heel lang of heel moeilijk is. Een duidelijk refrein/ couplet afwisseling in het liedje maakt het makkelijker. Daarnaast is het aan te raden om een liedje te kiezen waarvan jullie de instrumentale versie kunnen vinden. Spotify is hier eventueel een handige app voor.
Deel pennen en papier uit. Kijk dan eerst gezamenlijk het filmpje van ‘Junior Songwriter School: Een onderwerp kiezen’:
https://www.youtube.com/watch?v=vECy1zER7bU&list=RDvECy1zER7bU&start_radio=1&rv=vECy1zER7bU&t=4
Laat de groepjes vervolgens, op de manier die wordt uitgelegd in het filmpje, brainstormen over het onderwerp van hun liedje.
Wanneer de kinderen hun onderwerp duidelijk hebben kijken jullie de volgende twee filmpjes van ‘Junior Songwriter School’, namelijk ‘de opbouw van een liedje’ en ‘songtekst schrijven’.
De opbouw van een liedje:
https://www.youtube.com/watch?v=RiyjStL8EcY
Songtekst schrijven:
https://www.youtube.com/watch?v=4nzL1l3VPvY
De kinderen kunnen nu, op de manier die wordt uitgelegd in de filmpjes, de tekst van hun lied gaan schrijven. Aangezien zij niet met eigen muziek werken maar met een bestaand liedje, is het belangrijk dat zij eerst in kaart brengen hoeveel coupletten en refreinen er in het gekozen liedje zitten. Dit maakt het overzichtelijker om de tekst te gaan schrijven.
Als je in de mogelijkheid bent om te printen is het handig om de bestaande songtekst van het liedje uit te printen. Dan kan je zien hoe het liedje is opgebouwd: hoeveel coupletten en refreinen erin zitten en hoeveel regels per couplet en refrein. Zing het liedje daarmee ook een keer, dan krijg je meer gevoel voor hoe de tekst op de melodie loopt. Pas wel op dat de tekst niet gaat storen in het schrijfproces. Je hoeft het liedje niet te vertalen, maar maak je eigen tekst met je eigen onderwerp.
Wanneer de kinderen hun songtekst af hebben mogen zij hun lied laten horen aan de rest van de groep. Eventueel kun je de optredens bundelen en aan het eind van de dag/week een ‘optreden’ organiseren waarbij alle groepjes hun liedjes ten gehore brengen.
De kinderen kunnen er ook voor kiezen om een rap te maken. Houd er in dat geval dan wel rekening mee dat de uitgangspunten voor de opbouw zoals ze worden besproken in de filmpjes (couplet, refrein, bridge) dan niet op gaan. Ga dan samen met de kinderen op internet op zoek naar hoe een rap precies in elkaar zit.
Wanneer er kinderen zijn die heel muzikaal zijn of een instrument bespelen, dan kunnen jullie ook een eigen melodie bedenken. Kijk ter voorbereiding het volgende filmpje van ‘Junior Songwriter School: Melodie & Muziek’ samen met de kinderen:
https://www.youtube.com/watch?v=6JUICp6_Rdw&t=225s
Misschien is er een muzikale ouder of een bekende die zelf liedjes schrijft? Nodig deze persoon uit om de activiteit te begeleiden.
Mocht je een wat kleinere bso groep hebben, dan kun je ook met de hele groep een groepslied maken zoals bijvoorbeeld bij ‘kinderen voor kinderen”.
Je kunt de uitvoer van de liedjes ook groots aanpakken en er een echt ‘concert’ van maken. Plan het concert in op een moment na opvangtijd (‘s avonds of in het weekend). De kinderen en hun ouders worden, met een officiële uitnodiging, uitgenodigd om in hun mooiste outfit het concert bij te wonen.
Het schrijven van een songtekst kan ook voor de oudste kinderen een hele uitdaging zijn. Bied dus ondersteuning wanneer de kinderen vast lopen. Help ze op weg door stimulerende vragen te stellen (‘Waar denk je allemaal aan als ik het woord ‘verliefd’ zeg?’), door rijmwoorden of zinnetjes aan te vullen wanneer ze er echt niet uit komen of door even samen naar de muziek te luisteren in combinatie met de nieuwe tekst wanneer het nog niet helemaal lekker samen loopt.
Het kan best spannend zijn voor kinderen om zo in de spotlights te staan en alle aandacht op zich gevestigd te hebben. Het is dus belangrijk om er voor te zorgen dat de kinderen zich zo veel mogelijk veilig en op hun gemak voelen. Hoe meer zij zich op hun gemak voelen, hoe meer zij zullen durven te zingen en hun lied ten gehore te brengen. Maak vooraf dus duidelijke afspraken met de kinderen: er worden geen nare dingen gezegd en er wordt niemand uitgelachen.
Schrijven kan overal. Je kunt deze activiteit dus zowel binnen als buiten uitvoeren. Zorg er wel voor dat de kinderen/groepjes een rustig plekje kunnen zitten waar zij niet worden afgeleid en zich goed kunnen concentreren.
Cognitieve ontwikkeling
Kinderen oefenen met het schrijven op een ritme. Hierbij komen verschillende vaardigheden aan bod zoals rijmen, ritme volgen met woorden en creativiteit om de woorden ook nog een bepaalde betekenis mee te geven binnen de kaders die je hebt. Soms wil je een woord gebruiken, maar past dat niet, dan moet je het dus op een andere manier zeggen om het toch passend op het ritme en de melodie te krijgen.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Het maken van een tekst op muziek is een ingewikkelde klus. Het vraagt dan ook om doorzettingsvermogen en overzicht over het liedje. Soms moet je tekstregels die je al had bedacht omgooien om tot een beter resultaat te komen. Daarmee vraagt het ook veel van je flexibiliteit en je creativiteit. Lukt het even niet heb je misschien een andere invalshoek nodig, je moet samenwerken, elkaars ideeën respecteren en samenvoegen. Tenslotte staan de kinderen in de spotlight bij het opvoeren, wat sommige kinderen ook best spannend vinden.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz