Sterren doen graag iets goed voor de wereld. Zo ondersteunen zij vaak goede doelen met leuke acties om geld in te zamelen zoals bijvoorbeeld voor het Wereld Natuur Fonds. Kunnen jullie ook als een echte ster een leuke actie voor een goed doel bedenken?
De kinderen organiseren een actie voor een goed doel.
Verdiep je van te voren vast in de goede doelen die er in Nederland zijn en wat voor acties er al georganiseerd worden. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op: www.geef.nl. Hier kun je alle goede doelen vinden en verschillende zelfbedachte geef acties. Bedenk ook wat jij belangrijk vindt en wat haalbaar is binnen de organisatie.
Bij deze activiteit staat kinderparticipatie centraal. De kinderen mogen zelf gaan bedenken hoe hun actie voor het goede doel eruit zal zien. Het is belangrijk dat jij goed weet, hoe je de kinderen hierin kunt begeleiden. Hiervoor kun je ideeën aandragen om bijvoorbeeld een brainstormsessie te organiseren. Hiervoor moet jijzelf ook al op de hoogte zijn van de mogelijke werkvormen die je hierbij kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:
Praat met de kinderen hebben over verschillende goede doelen die je kunt steunen en wat voor inzamelingsacties hiervoor georganiseerd worden. Hebben de kinderen al eens geld ingezameld voor het goede doel? Kennen ze al een aantal goede doelen? Leg bijvoorbeeld de link met de kinderpostzegels, collectanten aan de deur of de GIRO acties op televisie, waarbij geld wordt ingezameld na bijvoorbeeld een aardbeving in een ander land. Ga met de kinderen het gesprek aan en laat ze vooral zelf vertellen wat zij al weten over dit onderwerp. Geef de kinderen ook de mogelijkheid om even op de tablet of computer op onderzoek uit te gaan naar de verschillende goede doelen op www.geef.nl.
De kinderen gaan nu met elkaar brainstormen over de verschillende doelen die er zijn en welke hen aanspreken. Kinderparticipatie staat hierbij centraal, de kinderen bepalen zelf het goede doel en hoe ze geld in gaan zamelen. Jij hebt hierin een ondersteunende rol en bent erbij om ervoor te zorgen dat iedereen hierbij betrokken wordt. Uiteindelijk help je de kinderen om een beslissing te nemen voor welk doel zij een actie gaan bedenken.
Vervolgens begeleidt je de kinderen bij het uitwerken van een actieplan. Je kunt hierbij vragen stellen als; ‘Hoe gaat de actie eruit zien?’, ‘Wat hebben jullie hiervoor nodig?’ ‘Wanneer gaat het plaatsvinden?’ en ‘Wie neemt welke taak op zich?’. Je kunt de (oudere) kinderen dit ook op papier laten zetten. Zorg ervoor dat het plan helemaal duidelijk is en begeleidt de kinderen in het voorbereiden van de actie.
Als het plan staat en de rollen verdeeld zijn gaan de kinderen hun plan uitvoeren. De kans is groot dat de uitvoering op een andere dag plaats zal vinden. De kinderen zijn ook tijdens de uitvoering weer verantwoordelijk voor hun eigen taak. Help de kinderen door ze bewust te maken van hun rol in dit proces. Het is belangrijk dat jij vooral het overzicht behoudt en ervoor zorgt dat alle kinderen de kans krijgen om hun rol goed uit te voeren.
Afsluiting
Deze activiteit is afgesloten als het geld gedoneerd is. Bespreek met de kinderen achteraf wat zij van deze activiteit vonden. Vonden ze het bijvoorbeeld leuk om te doen? En hoe voelde het om iets goeds voor een ander te doen? Zouden ze het vaker willen doen?
Betrek er mensen bij die iets voor jullie project kunnen betekenen. Bijvoorbeeld iemand uit de gemeenteraad, of laat de lokale krant langskomen voor een artikel over jullie goede daad!
Besteed vooral aandacht aan de brainstormfase, waardoor het echt een project van de kinderen wordt.
Bedenk bij wisselende samenstelling van de groepen gedurende de week hoe je daarmee om gaat. Voor iedere dag een eigen doel of één goed doel voor de gehele groep. Eén doel maakt dat kinderen niet meerdere acties tegelijk doen omdat ze meerdere dagen komen. Het vraagt wel meer van jouw organisatie omdat je over meerdere dagen inbreng hebt. Los dit bijvoorbeeld op door een beperkt aantal doelen en geld-inzamel acties als mogelijkheid over te houden in de brainstormsessies (bijvoorbeeld van iedere dag één) en dan hierover een stemronde te houden. Zo heeft iedereen de mogelijkheid mee te praten en heb je toch maar één actie lopen.
Stemmen kan door kaartjes met daarop het goede doel of de actie. De kinderen kunnen hier dan een stickertje plakken met hun voorkeur.
Maak de groepsvergadering zeker bij wat jongere kinderen niet te groot, dit maakt het lastig om goed naar elkaar te kunnen luisteren. Splits de groep bij een te grote groep.
Bij een gemixte groep kun je de jongere kinderen er wel bij betrekken, maar zul je extra aandacht aan de jongsten moeten geven, zij zullen niet het geduld hebben de hele vergadering bij te wonen. Neem hen bij voorkeur apart en bespreek het op hun gespreksniveau met aandacht voor hun aandachtsspanne.
Bij meer homogene groepen kun je het project ook met jongere kinderen doen, maar pak het dan op een eenvoudigere manier op. Bespreek het in kleinere groepen, houdt het doel klein en voor hen bekend, bijvoorbeeld iets uit de buurt. De actie kan ook klein zijn, bijvoorbeeld een sponsorloop of verkoop van eigengemaakte knutsels.
Deze activiteit vindt binnen plaats. Je hebt een ruimte met tafel nodig waar alle kinderen aan kunnen zitten.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Iedereen moet aan bod kunnen komen tijdens een kindervergadering. Durft iedereen zijn zegje te doen? Daarnaast leren kinderen naar elkaar te luisteren. Dit betekent ook wachten tot de ander klaar is met praten. Begrijpen ze wat de ander zegt? Kunnen ze doorvragen en er achter komen wat de ander precies bedoelt?
Cognitieve ontwikkeling
De kinderen denken na over hoe je een actie organiseert. Ze maken een plan en voeren dat vervolgens uit (vooruitkijken, plannen, taken verdelen, enz.).
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz