Wie durft de stuntman of -vrouw van de bso te zijn?
De kinderen gaan zelf stunts uitvoeren. Weinig gevaar, groots effect!
Bepaal vooraf waar je de activiteit wilt gaan doen en welke stunts. Maak eventueel de benodigde attributen van karton. Zorg op de dag van de activiteit dat je alle benodigde materialen verzameld en zet het parcours uit.
In films gebeuren soms hele spannende dingen. De hoofdpersoon springt bijvoorbeeld van het ene dak naar het andere. De acteurs en actrices durven deze gevaarlijke stunts niet zelf uit te voeren. Daarvoor hebben ze speciale stuntmannen en -vrouwen. Leg de kinderen uit dat de stunts in films vaak zo in elkaar zijn gezet dat het lijkt of het heel gevaarlijk is, maar het eigenlijk helemaal niet zo is. Zo is de dakrand tijdens het filmen eigenlijk maar een klein stukje boven de grond, maar in de film lijkt alsof het wel 10 meter boven de grond is.
Durven de kinderen het aan om ook een paar stunts uit te voeren?
De kinderen gaan de stunts doen. Je kunt er een parcours van maken, waarbij een kind alle stunts achter elkaar uitvoert of je kunt er ‘aparte filmsets’ van maken die je als groepje één voor één gaat uitvoeren.
Denk hierbij aan stunts als:
Ergens vanaf springen
De kinderen gaan ergens vanaf springen, bijv. een tafel of een laag muurtje. Als jij dit vanuit een lage hoek filmt lijkt dit op beeld heel spectaculair.
Springen door brandend raam:
Maak een raam van karton of latten en versier deze met ‘vlammen’ van crepe papier. Hang het raam laag bij de grond op, bijvoorbeeld tussen twee kasten, zodat de kinderen er doorheen kunnen duiken/springen. Leg aan de voorkant een mat neer. De kinderen mogen nu uit het brandende huis springen! Moedig ze aan om hierbij een beetje te acteren.
Ontkomen aan een dino:
Zorg voor een opblaasbare dinosaurus of maak er eentje van karton. Leg een mat neer en zet aan een kant de dinosaurus neer. De kinderen mogen nu op heldhaftige wijze ontsnappen aan de dino door een koprol te maken. Moedig ze aan om hierbij een beetje te acteren. Wanneer kinderen nog geen koprol kunnen maken mogen zij ook op andere wijze aan de dino ontsnappen, bijv. door zijwaarts te rollen.
Lopen over de dakrand:
Maak van karton een dakrand, om de stunt ‘echter’ te maken op beeld. Maak de zelfgemaakte dakrand van karton vast aan de zijkant van een lage kast of een houten bank. De kinderen mogen nu over de bank heen en weer lopen en acteren dat ze heel hoog lopen. Help! Als jij dit vanuit een lage hoek filmt lijkt dit op beeld heel spectaculair.
Hangen aan de dakrand
Maak van karton een dakrand, om de stunt ‘echter’ te maken op beeld. Maak de zelfgemaakte dakrand van karton vast aan het duikelrek of klimrek. Bevestig het wel zo dat de kinderen het rek nog wel goed kunnen vastpakken. De kinderen mogen nu aan het rek hangen en acteren dat ze heel hoog hangen. Help! Als jij dit vanuit een lage hoek filmt lijkt dit op beeld heel spectaculair. Je kunt dit zelfde ook doen door aan een laag muurtje te hangen.
Zie ‘materialen’ voor de benodigdheden om bovenstaande stunts uit te voeren. Maar je kunt natuurlijk zelf ook andere stunts verzinnen.
Het mooiste is natuurlijk als je het werkelijk filmt. Let tijdens het filmen goed op de hoek van waaruit je filmt. Ga door je knieen en film vanuit een lage hoek, zodat het effect op beeld groter wordt en het echt lijkt alsof ze hoog over de dakrand lopen.
Zo dat was spannend! Bespreek de activiteit even na met de kinderen. Hoe vonden ze het om te doen? Als regisseur wil je ze natuurlijk hartelijk bedanken voor hun heldhaftige optreden! Als je de stunts hebt opgenomen hebt kun je samen de filmpjes terugkijken.
Maak er een leuke (actie)film van. Misschien kun je samen een klein verhaal ronom de stunst verzinnen, zodat het echt een film wordt. Je kunt de kleding dan ook wat aanpassen aan de rol die ze spelen. De film kun je ook leuk aan ouders laten zien op bijvoorbeeld een ouderavond.
Met oudere kinderen:
Als je het met oudere kinderen doet kun je samen het hele verhaal verzinnen en hoe je de stunts kan uitvoeren. Let hierbij zeker op de uitvoerbaarheid en veiligheid van hun stunts! Ook hier staat de fantasie vaak weer voorop. Met de juiste filmhoek of accessoires ziet het er al snel heel echt uit zonder dat het gevaarlijk wordt.
Met oudere kinderen kun je ook een professional inhuren voor bijvoorbeeld een workshop freerun. Zij kunnen vaak beter inschatten hoe veilig een stunt is.
Gebruik je fantasie om allerlei situaties te bouwen in je parcours en maak gebruik van de mogelijkheden binnen je ruimte. Houd rekening met de motoriek van kleuters, houdt het simpel! Het verhaal eromheen is vaak belangrijker dan de ‘gevaarlijke stunt’ zelf.
Let heel erg op de veiligheid! Zorg er bijv. voor dat de planken waar ze overheen lopen goed vastzitten en niet kunnen vallen en zorg voor voldoende zachte landingen (maak een koprol bijvoorbeeld op een mat).
Kijk goed naar wat de kinderen kunnen en durven. Stimuleren is goed, maar een kind moet zelf aan kunnen geven wat ze wel en vooral ook niet durven.
Bij oudere kinderen kan het iets uitdagender, maar ook hier staat veiligheid voorop!
Ergens vanaf springen
Springen door brandend raam:
Ontkomen aan een dino:
Lopen over de dakrand:
Hangen aan de dakrand
Zowel binnen als buiten zijn geschikte plekken te vinden en te maken om deze activiteit uit te voeren. Het is belangrijk dat er voldoende ruimte is om een ruim parcours uit te kunnen zetten.
De motorische ontwikkeling
Het springen van een bank en het maken van een koprol is motorisch gezien nog een flinke uitdaging voor verschillende kleuters.
De sociaal emotionele ontwikkeling
Het verkennen van je (fysieke) grenzen vraagt om doorzettingsvermogen en vertrouwen op jezelf en in je omgeving.
Calandstraat 24B
3316 EA Dordrecht
tel: 078 – 20 01 036
[email protected]
BSO in Bloei is onderdeel van Pebblz